Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Isnin, 20 Disember 2010

Tarik Balik "Interlok" Keputusan Terburu-buru - Gapena


Saya petik:
[UM] KUALA LUMPUR 17 Dis. - Kementerian Pelajaran digesa mengkaji semula keputusan menarik balik novel komponen sastera dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia bertajuk Interlok karya Abdullah Hussain.

Ketua II Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena), Profesor Datuk Dr. Abdul Latiff Abu Bakar berkata, sebarang keputusan perlu dibuat selepas rundingan dan kajian yang terperinci melibatkan pelbagai pihak termasuk tokoh-tokoh sastera dan akademik.

Malangnya dalam isu tersebut, katanya, pihak kementerian membuat keputusan terburu-buru tanpa memperhalusi mesej yang ingin disampaikan oleh penulis buku itu.

"Saya sudah baca dan teliti novel itu. Tidak ada cacat cela, malah saya puji dan anggap ia satu karya yang bagus. Unsur-unsur yang menyentuh sensitiviti seperti didakwa hanyalah tafsiran dangkal segelintir pihak.

"Apa yang ingin disampaikan adalah realiti masyarakat. Saya percaya ia mampu membantu proses pembelajaran kerana nilai-nilai murni seperti sikap toleransi, tolong-menolong dan hormat-menghormati antara satu sama lain banyak ditekankan dalam novel ini.

"Sehubungan itu, Gapena menggesa kerajaan mengkaji semula keputusan yang dibuat supaya kita tidak rugi dan menyesal di kemudian hari kerana tidak menghargai karya yang baik," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas persetujuan Kementerian Pelajaran dan Jabatan Penerbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menarik balik serta-merta novel bertajuk Interlok yang didakwa menyentuh sensitiviti kaum termasuk mengkritik serta menghina orang Melayu dan India.

Isu tersebut didedahkan sebuah akhbar tempatan berbahasa Tamil Rabu lalu selepas mendapat aduan orang ramai yang tidak berpuas hati dengan kandungan buku itu.

Dalam pada itu, Pensyarah Jabatan Pengajian Media Fakulti Seni dan Sains Sosial Universiti Malaya (UM), Prof. Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah menyifatkan tindakan menarik balik novel Interlok adalah keputusan yang kurang bijak.

"Novel ini hasil karya Sasterawan Negara yang dipenuhi dengan mesej dan kritikan yang membina.

"Justeru, saya ibaratkan tindakan menarik balik novel itu sebagai tidak logik dan agak biadab terhadap dunia sastera sedangkan kita tahu, sastera merupakan asas kepada peradaban manusia pada masa depan," katanya.
Interlok yang diterbitkan oleh DBP telah diedarkan kepada semua sekolah menengah untuk diagihkan kepada pelajar Tingkatan Lima yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi sesi persekolahan tahun depan.

P/s: Kementerian Pelajaran memang dilihat tergesa-gesa menarik semula Intelok yang menjadi teks KOMSAS tingkatan lima mulai 2011.

Sesiapa yang belum membaca novel ini, sila dapatkan di kedai buku. Jangan hanya membaca karya picisan dan meminggirkan karya sastera tulen sehingga anda mudah terpengaruh oleh provokasi orang lain!

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH