Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Sabtu, 24 April 2010

Apabila Mengajak Si "Aww" Berdebat!



Cerita debat antara pemimpin PR dan BN (aww!) ini sudah jemu diperkatakan sejak beberapa tahun ini. Macam-macam debat pernah dicadangkan untuk diadakan bagi menjelaskan sesuatu isu. Antara  debat yang pernah dirancang termasuklah debat isu harga minyak, debat isu Kampung Buah Pala antara Lim Guan Eng-Koh Tsu Kun, debat isu rasuah antara Husam-Zahid, debat isu kemelut politik Perak antara Zambry-Nizar Jamaludin, debat pemuda PR-pemuda BN, dan sebagainya termasuklah debat yang sepatutnya berlaku pada malam ini berkaitan dengan isu APCO-Israel antara Anwar dengan Najib.

Kesemua debat itu tidak pernah disahut kecuali, debat isu harga minyak yang berani disahut oleh Shabery. Biarpun berbuih-buih mulut menangkis hujah dan merapu dengan menyerang peribadi Anwar semasa berdebat, namun pujian harus diberikan atas keberaniannya berdebat dengan tokoh pembangkang. Yang lain? Tidak berani berdebat dan sanggup digelar orang "aww".

Di ruangan maya, bermacam-macam alasan diberikan oleh blogger pro-UMNO untuk mempertahankan pemimpin mereka. Kata mereka, ajakan debat ini hanya sandiwara, politik murahan, melariskan ceramah, taktik kotor pembangkang, dan sebagainya. Logikkah mereka memberikan alasan sedemikian demi melindungi kebaculan dan kedayusan pemimpin pujaan mereka? Kalau beginilah mentaliti dan hujah yang diberikan, malang sekali BN mempunyai barisan tentera siber yang bodoh dan kering akal yang hanya "pandai" bermain dengan tajuk pada kiriman walhal isi kiriman tersebut "kosong" demi menarik pengunjung ke blog mereka.

Walhal inilah pentas untuk pemimpin BN menegakkan hujah masing-masing jika mereka benar-benar yakin bahawa mereka berada di pihak yang benar. Biarkan rakyat menilai siapa yang bersalah dan siapa yang benar. Namun, pelbagai alasan bodoh yang diberikan untuk mempertahankan kebetinaan diri masing-masing dengan sokongan blogger yang pendek akal.

Persoalan hari ini: Adakah PM 1Malaysia akan menyahut dan seterusnya naik ke pentas untuk berdebat dengan Ketua Pembangkang di  Stadium Kuala Kubu Baru pada malam ini? Berdasarkan laporan akhbar di bawah ini, berkemungkinan besar harapan rakyat untuk menilai hujah kedua-dua tokoh politik negara ini tidak kesampaian. Inilah yang berlaku apabila mengajak si "aww" berdebat!


Berkaitan:

Pilihan raya kecil Hulu Selangor: Tak perlu debat


[HM] HULU SELANGOR: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata Barisan Nasional (BN) tiada keperluan untuk berdebat dengan sesiapapun khususnya pembangkang.



Beliau berkata, debat adalah taktik pembangkang, sekali gus menunjukkan petanda bahawa mereka tertekan.


“Kalau kita kata tak payah, dia kata kita penakut...kita sudah debat secara terbuka. Mereka di sebelah sana walaupun tiada platform yang sama dengan kita di sebelah sini, mereka kata A kita sudah jawab B, mereka kata C kita sudah jawab D,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan logo 1Rela iaitu 1Platun, 1Kampung, 1Taman Perumahan di Kuala Kubu Baharu di sini, semalam.


Calon Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor Datuk Zaid Ibrahim hari ini menyatakan kesediaan untuk berdebat dengan calon BN P Kamalanathan termasuk Perdana Menteri Datuk Najib Razak dan Muhyiddin sendiri.


Debat yang dianjurkan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu menjemput Kamalanathan supaya berdebat dengan Zaid mengenai Isu Keselamatan Negara yang akan diadakan di Hulu Bernam malam ini.


Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Pengerusi BN berkata, kerajaan BN sudah berbahas dengan pembangkang dan memberi penjelasan yang tepat kepada pengundi.


“Bagi saya debat sudahpun berlaku dan penjelasan sudah kita buat, apa isu yang kerajaan tak bahas, dalam pilihan raya kecil, di Parlimen dan di mana-mana sesi pertemuan, yang penting adalah pengundi yang menentukan bukan saya, bukan Zaid,” katanya.


Mengenai kenyataan tokoh DAP Lim Kit Siang yang mengakui calon PKR Zaid menghadapi laluan yang sukar berbanding lawannya Kamalanathan, Muhyiddin berharap doa Lim itu menjadi kenyataan.


“Saya doakan kenyataan beliau jadi realiti,” katanya. — Bernama

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH