Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Rabu, 14 April 2010

Sebelum Serang Zaid, Tengok "Diri" Dahulu


(Terjegil mata? Marah siapa Dato?)

Serangan terhadap Datuk Zahid Ibrahim (oleh blogger dan pemimpin BN) telah bermula sejak kedengaran ura-ura beliau menjadi calon PRK Parlimen Hulu Selangor. Blog ini ada menyiarkan tentang serangan itu pagi tadi.

Blogger dan pemimpin BN ini hanya pandai menyerang tanpa melihat "diri" terlebih dahulu. "Diri" di sini maksudnya parti mereka atau parti yang disokong oleh mereka.  

Hari ini MalaysiaKini melaporkan:

MIC cadang Palanivel, Umno pilih Mugilan

Penamaan calon kerusi parlimen Hulu Selangor akan berlangsung pada Sabtu ini.

Pakatan Rakyat malam ini dijadual mengumumkan Datuk Zaid Ibrahim daripada Parti Keadilan Rakyat sebagai calon mereka mankala Barsian Nasional pula berjanji akan membuat pengumuman dalam tempoh dua hari lagi.

Bendahari Umno Hulu Selangor, Datuk Zainal Abidin Sakom ketika dihubungi berkata calon BN itu akan diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 15 April ini, jam 4 petang bertempat di markas BN, Bukit Sentosa di Bukit Beruntung.

Lazimnya, BN seringkali mendahului pembangkang dalam menamakan calonnya tetapi kali ini menjelang tempoh kurang 48 jam seperti yang dijanjikan, siapa yang bakal mewakili mereka terus menjadi tanda tanya.

Sumber tertinggi dari MIC, petang tadi, mengesahkan bahawa Muhyiddin akan menamakan Timbalan Ketua Pemuda MIC, V Mugilan sebagai calon di kerusi Hulu Selangor.

Kurang senang
Namun keputusan itu dikatakan kurang disenangi oleh kebanyakan pemimpin atasan MIC.

Mereka tetap mahukan Timbalan Presiden G Palanivel mewakili BN bagi merampas Hulu Selangor.

"Jika Mugilan dinamakan sebagai calon, kepemimpinan MIC akan memecat Mugilan kerana melobi bagi kerusi itu dan juga mensabotaj aktiviti parti serta mencemarkan nama Palanivel,” kata sumber itu.

Menurut beliau lagi, ketika mesyuarat malam semalam di Parlimen, presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu dilaporkan bertikam lidah dengan Muhyiddin berhubung pemilihan calon BN itu.

Sumber itu berkata Muhyiddin berkata Mugilan (kanan) adalah pilihan pemimpin BN tetapi pemimpin MIC yang hadir kurang menyenangi keputusan itu.

Samy Vellu mempertahankan pemilihan MIC yang mahukan Palanivel dan ini menyebabkan mesyuarat menjadi hangat,” kata sumber itu.

Presiden MIC itu dilaporkan tidak mahu berganjak dengan pilihan partinya kerana persetujuan dikatakan telah dicapai antaranya dengan pengerusi BN, Datuk Seri Najib Razak.
Perdana Menteri berjumpa dengan Samy Vellu (kiri, berdiri) awal minggu lalu sebelum beliau berlepas ke Hanoi dan kemudiannya ke Washington DC.

Moral rendah

“Sekarang ini, moral di kalangan ahli adalah rendah kerana khabar angin dan laporan media yang mendakwa kemungkinan calon pilihan parti akan diubah,” katanya.
Dalam pada itu, ketua bahagian MIC, Puchong yang juga anggota jawatankuasa pusat parti itu, A Saktivel berkata satu sidang akhbar akan diadakan esok.

"Kami mahu calon pilihan parti bukannya yang dipilih oleh Umno kerana perkara ini adalah maruah parti,” kata Saktivel yang akan mempengerusikan sidang media itu yang dijadualkan di ibupejabat MIC.

Beberapa penyokong akar umbi yang tidak mahu identiti mereka didedahkan juga mengugut tidak akan keluar mengundi dan membubarkan jentera parti jika calon pilihan MIC tidak dipilih.

Khabar angin juga tersebar bahawa beberapa cawangan Umno juga sedang melobi pada minit terakhir bagi menyokong Mugilan.

Mugilan dilahirkan di estet Kerling, Hulu Selangor dan adalah seorang ahli perniagaan.
Sila baca bahagian yang dimerahkan pada petikan berita di atas. Belum "berperang" sudah bergaduh semasa sendiri. Berita sebegini sudah tentu "diharamkan" penerbitannya dalam akhbar arus perdana.

Kebimbangan BN kali ini bukan setakat diboikot oleh pengundi Melayu yang mahukan calon Melayu UMNO bertanding di PRK Parlimen Hulu Selangor (mungkin juga melancarkan boikot jika Mugilan yang dikatakan "anak didik UMNO" tidak terpilih), malah kini BN mungkin berhadapan dengan tindakan boikot oleh pengundi MIC yang "marah" jika calon pilihan Presiden MIC tidak terpilih sebagai calon BN di kawasan tersebut. Sudah tentulah Samy Vellu yang dikatakan bertekak dengan Muhyiddin Yassin berasa kurang senang jika anak didiknya Palanivel tidak dicalonkan di Hulu Selangor.

Jadi, calon BN di Hulu Selangor masih lagi belum pasti. Mugilan atau Palanivel? Sebelum ini, ada blogger pro-UMNO (lawak betul blogger ini, cakap berapi-api, habuk pun tarak!) melabelkan Mugilan sebagai "anak didik UMNO". Namun, selain ditolak oleh Samy Vellu, pencalonan Mugilan juga boleh menyebabkannya dipecat daripada MIC.  Berdasarkan perkembangan itu, Timbalan Presiden MIC masih lagi "berpeluang" untuk menjadi calon di PRK Parlimen Hulu Selangor. Macam-macam boleh jadi dalam sehari dua ini!

Sebelum ini Ketuanan UMNO tewas kepada Ketuanan MIC dalam perebutan kerusi Parlimen di Hulu Selangor, tidak mustahil Ketuanan UMNO akan tewas sekali lagi kepada Ketuanan MIC berkaitan dengan calon yang bakal bertanding pada pilihan raya kali ini. Tidak mustahil nama Palanivel akan dicalonkan semula pada pilihan raya kali ini. Siapa tahu? Tuah ayam nampak pada tajinya, tuah Palanivel sudah tentu Samy Vellu yang tahu. Tetapi, tidak mustahil juga nama orang ketiga akan dicalonkan bagi memastikan pihak yang bertelagah puas hati. Namun, jika dilihat kepada respons/desakan (ugutan cara lembut) MIC Selangor seperti yang diberitakan dalam MalaysiaKini di bawah kiriman ini, nama Palanivel  seolah-olah sudah pasti menjadi  calon BN menentang calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim. 

Alahai Ketuanan UMNO, takkan tewas lagi?

Jadi, pemimpin BN dan blogger pro-UMNO sila tengok "diri" dahulu sebelum menyerang orang lain. Selesaikanlah masalah calon BN itu dahulu sebelum mempertikaikan calon parti lawan. Takut-takut kali ini bukan tewas dengan majoriti 198 tetapi tewas dengan majoriti 1980.


Berkaitan:

* MIC S'gor desak BN calon Palanivel

Ketua 18 bahagian MIC di Selangor hari ini tampil mendesak pucuk pimpinan BN supaya mengesahkan pemilihan Datuk G Palanivel sebagai calon pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor, sepertimana yang diperakukan oleh presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu.


Bercakap dalam satu sidang akhbar di ibupejabat MIC di ibunegara, wakil kumpulan tersebut, A Saktivel yang juga ketua MIC Puchong, berkata kesefakatan BN menyatakan bahawa pengerusi BN mesti menerima siapa sahaja calon yang dipilih oleh pemimpin parti komponennya.

MIC mempunyai 22 bahagian di Selangor....

  1. Kalaulah benar seperti dilaporkan. MIC sudah keras kepala mahu ajar UMNO pula. Apa pasal UMNO ikut saja cakap MIC ini. Gantungkan MIC dari BN habis cerita. Lagi MIC bukan penyumbang besar dalam komponen BN malah pembawa masalah kepada BN.


    Matt Piah Batng Kali

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Rabu, April 14, 2010 5:17:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH