Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 6 April 2010

Tanda-tanda Ketuanan UMNO Tewas Lagi



Blog ini ada menyiarkan kiriman bertajuk: Ketuanan UMNO vs Ketuanan MIC. Siapa yang Menang beberapa hari yang lalu selepas timbulnya perebutan Kerusi Parlimen Hulu Selangor antara kedua-dua parti komponen BN itu. Hari ini BH melaporkan:


‘Kekalkan MIC bertanding

Zahid nasihatkan tidak pertikai calon diumum TPM

TELUK INTAN: Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata kerusi Parlimen Hulu Selangor harus dikekalkan kepada wakil MIC kerana sudah lama diperuntukkan kepada parti komponen Barisan Nasional (BN) itu.

Justeru, beliau yang juga Menteri Pertahanan menasihatkan semua pihak supaya tidak mempertikaikan calon yang akan diumumkan pucuk pimpinan dalam masa terdekat untuk bertanding pada pilihan raya kecil itu...- Ravale Savarinathan

Sebelum ini, bekas MB Selangor Datuk Seri Khir Toyo sudah menyatakan bahawa calon MIC perlu dikekalkan untuk memudahkan BN merampas kembali kerusi Parlimen tersebut. Hari ini kenyataan yang dibuat oleh Naib Presiden UMNO Datuk Seri Zahid (gagal merampas Kerusi Pengerusi BN Pulau Pinang) di atas seolah-olah dibenarkan/diiyakan pula Naib Presiden MIC melalui kenyataannya di bawah ini:


Subramaniam pasti MIC wakil Barisan Nasional

SEPANG: MIC menyatakan keyakinan bahawa calon dari parti itu akan dipilih bagi mewakili Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor pada 25 April ini.

Naib Presidennya, Datuk Dr S Subramaniam, berkata ia berdasarkan tradisi kerusi Parlimen itu adalah milik MIC, namun meminta semua pihak menunggu pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 15 April ini.

"Kita (MIC) memang penuh yakin calon akan dipilih daripada MIC. Ada kemungkinan besar dan mengikut tradisi kerusi ini (Parlimen Hulu Selangor) kekal dengan MIC. "...

Kedua-dua pemimpin itu berjawatan Naib Presiden dalam parti masing-masing. Lagi menarik apabila Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Pengerusi BN juga menyatakan bahawa "kemungkinan besar calon MIC" akan diletakkan menjadi calon Palimen Hulu Selangor. Takkanlah tak jadi kot? Orang nombor 2 sudah memberikan klu, lagipun orang ini juga yang bakal mengumumkan calon BN yang bakal bertanding nanti. Desas-desus ini pastinya bakal meruntuhkan impian pelobi-pelobi calon UMNO yang ingin bertanding di Hulu Selangor.

Apa sudah jadi? Ketuanan UMNO mengalah lagi. Tewas di Pulau Pinang, tewas juga di Hulu Selangor? Siapa boneka siapa? Orang UMNO suka sangat perkataan "boneka". Perkataan ini begitu famous di Perak dan di Selangor.

Habis itu, siapa yang mahu mendengar "ugutan" ini?:

'Pilih calon Umno atau sokongan terjejas'

Umno Hulu Selangor masih berharap Datuk Seri Najib Razak mempertimbangkan dengan serius tuntutan mereka - yang mahukan kerusi parlimen tersebut ditandingi Umno - supaya sokongan rakyat terhadap BN tidak terjejas.

Naib ketua bahagiannya Datuk Adnan Buyong berkata, tuntutan yang dibuat mereka melalui satu memorandum pada 30 Mac lalu bukan mewakili hasrat mereka sahaja, tetapi kehendak rakyat Hulu Selangor secara keseluruhannya.

“Sampai sekarang di kedai-kedai kopi, orang bercakap hendak calon Melayu,” katanya ketika diminta mengulas tindakan lanjut mereka bagi memastikan kerusi parlimen tersebut dikembalikan ke pangkuan Umno.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan berkata, “berkemungkinan besar” calon BN di Hulu Selangor dipilih daripada MIC.

Kenyataan itu dilihat hampir mengesahkan pemilihan timbalan presiden MIC G Palanivel (kiri) yang akan berdepan sekali lagi dengan calon PKR dalam pilihan raya kecil pada 25 Mac ini.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Adnan berkata, beliau sendiri berani memberikan jaminan, ahli Umno akan tetapi setia bersama-sama parti walau siapa pun yang diumumkan terpilih mewakili BN pada 15 April ini.

Bagaimanapun, tambah Adnan, mereka hanya mewakili sebahagian kecil penduduk berbanding dengan jumlah pengundi Hulu Selangor keseluruhannya.

'Rakyat didahulukan, pencapaiannya tengoklah nanti'

“Kita akan terima siapa sahaja yang diputuskan parti, tetapi ahli parti hanya mewakili 20 peratus daripada pengundi. Pengundi di sini lebih 63,000.

“Mereka ini, kita tidak tahu (bagaimana sokongannya). Kita (sebagai) orang Umno OK,” katanya.

Ditanya adakan Umno akan hanya akur dan berdiam diri ekoran perkembangan terbaru itu, Adnan menjawab:

“Kita sudah buat semua perkara. Sekarang kita berdoa sahajalah. Tetapi kita tidak putus harap supaya permintaan kita diterima.

“Apa boleh buat, yang buat keputusan bukan kita. Kalau saya yang buat keputusan, senang,” katanya sambil ketawa kecil.

Menurut Adnan lagi, walaupun keputusan berhubung calon yang dipilih masih belum diketahui, berdasarkan kenyataan Najib, kemungkinan besar MIC akan bertanding sekali lagi di kerusi parlimen tersebut.

Dengan nada perlahan dan kecewa, Adnan sempat berseloroh, tetapi sinis:

“Saya pun tidak berapa faham dengan (konsep) 1Malaysia ini. Rakyat didahulukan, pencapaiannya (di Hulu Selangor) kita tengoklah nanti.” - Jimadie Shah Othman

Calon UMNO atau MIC, masih lagi belum dapat dipastikan 100%. Dalam beberapa hari akan datang, macam-macam perkara boleh terjadi. Situasi "hendak ditelan mati mak, hendak diluah mati bapa" pastinya sedang memeningkan kepala bos-bos besar BN. Namun, tanda-tanda Ketuanan UMNO akan tewas dalam perebutan kerusi Parlimen itu semakin terserlah. Tunggu dan lihat!

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH