Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Isnin, 28 September 2015

Mengapa Pakatan Harapan Perlu Ditubuh Segera?



Ada yang bertanya, kenapa tergesa-gesa sangat menubuhkan Pakatan Harapan? Mereka hairan dengan keinginan untuk menubuhkan Pakatan Harapan secepat mungkin dan dengan segera. Namun saya pula sebenarnya hairan dengan kehairanan mereka.

Tidakkah sesuatu yang baik apabila ianya hilang atau tercicir, maka semestinya kita akan berusaha supaya ianya kita dapat kembali dan dengan seberapa segera?

Tidakkah mereka sedar bahawa perpecahan Pakatan Rakyat telah menggugat kedudukan parti pembangkang dan mengurangkan keberkesanannya? Tanpa adanya satu gabungan parti pembangkang yang kukuh, yang bergerak sebagai satu, maka rakyat akan hilang keyakinan terhadap kemampuan pembangkang menggantikan BN.

Itulah sebabnya BN bersusah-payah berusaha memecahkan Pakatan Rakyat dengan mengumpan PAS melalui isu hudud? Ianya dilakukan kerana BN tercabar atas sebab keberkesanan sebagai satu gabungan yang mantap.

Isu hudud itu telah ditentang Umno sekian lama dan tawaran untuk melaksananya mendatangkan risiko terhadap hubungan Umno dan BN sendiri. Namun mereka sanggup menghadapi risiko itu demi memecahkan Pakatan Rakyat.

Maka apabila Pakatan Rakyat berpecah, setiap parti bagaikan bergerak bersendirian tanpa penyelarasan yang rapat dan mantap. Penyelarasan dalam strategi bertindak tidak lagi dapat dilakukan dan begitu juga persoalan pendirian bersama terhadap isu semasa.

Keadaan ini umpama tiga orang mendayung mendayung sampan mereka sendiri. Sudah pasti lebih efisien juka tiga orang ni mendayung bersama dalam satu sampan dengan koordinasi yang mantap.

Oleh itu keperluan untuk membentuk kembali sebuah pakatan yang sanggup bersama atas asas seperti yang dipersetujui dahulu adalah amat penting.

Keadaan berpisah bukan sahaja menjadikan pakatan kurang berkesan, ianya menambahkan lagi perbalahan kerana tidak lagi bertemu dan berbincang.

Lagi lama berpisah, maka lagi lebar jurang pemisahan. Ia dilebarkan melalui kata nista dan tohmahan yang terus dilemparkan antara satu sama lain.

AMANAH bersama gabungan baru

Maka apabila ketua pembangkang menjemput AMANAH ke sidang meja bulat untuk mewujudkan kembali satu pakatan parti pembangkang seperti Pakatan Rakyat sebelum ini, maka kami terus bersetuju untuk hadir.

Kami faham bahawa dengan itu perancangan Umno/BN untuk memisahkan parti pembangkang dan melaga-lagakan mereka akan dapat digagalkan.

AMANAH juga memahami bahawa itulah tanggung-jawab dan kewajipan sebagai wadah gerakan Islam yang bergiat di dalam arena politik negara iaitu untuk menyelamatkan negara dari terus dirosakkan Umno/BN. Hanya yang tidak melihat kepada keperluan untuk menjatuhkan BN akan memandang sepi jemputan ini.

AMANAH turut memahami bahawa tiada mana-mana satu parti akan mampu untuk memerintah Malaysia secara sendiri. Oleh itu pembentukan pakatan ini penting supaya rakyat melihat kemampuan bersatu dengan mengenepikan perbezaan demi mengutamakan kepentingan rakyat yang sangat mendesak.

Bagi yang menganggap ianya suatu yang boleh dilengah-lengahkan, mungkin mereka tidak memahami bagaimana dengan berlalunya setiap hari tanpa adanya satu pakatan pembangkang yang kukuh, rakyat semakin hilang keyakinan terhadap kemampuannya untuk memimpin negara.

Kalau sesama sendiri pun tidak mampu menentukan keutamaan dan mengenepikan perbezaan, demi kepentingan rakyat, bagaimana pula mampu memerintah, ujar mereka! Apatah lagi apabila setiap hari diisi oleh kutukan dan tohmahan terhadap satu sama lain.

Gabungan baru lebih mudah

Sebenarnya menubuhkan pakatan baharu amat mudah kerana semua saling mengenali dan kerangka asal Pakatan Rakyat masih boleh digunakan sebagai asas pergabungan. Pakatan Rakyat telah bersama sejak 2008 dan saling memahami sikap dan pendirian masing-masing.

Pada masa yang sama mekanisme mengurus perbezaan telah pun diguna-pakai dan terbukti keberkesanannya. Kegagalan mekanisme ini untuk menyelamatkan Pakatan Rakyat bukan atas sebab mekanisma itu tidak baik, tetapi atas sebab ianya tidak digunakan. Ianya tidak digunakan kerana ada yang termakan umpan Umno dan tidak mahu pertikaikan “keikhlasan” Umno.

Prinsip dan mekanisme “kerangka dasar dipersetujui bersama” serta “setuju untuk tidak bersetuju” terhadap dasar lain yang diperjuangkan oleh parti masing-masing, adalah corak pengurusan “politik gabungan” yang amat berkesan.

Namun ianya hanya berkesan sekiranya ianya difahami dan diamalkan secara ikhlas dan jujur. Wujudnya prinsip dan mekanisme ini membawa erti bahawa sebagai satu pakatan harus bergerak bersama memperjuangkan perlaksanaan segala dasar yang telah dipersetujui bersama dan ini seharusnya merupakan tumpuan yang patut diberikan.

Pada masa sama apabila timbul isu yang tidak terdapat dalam kerangka tersebut, maka setiap parti berhak menyatakan pendirian yang berbeza. Ini bermakna bahawa dalam isu yang tidak terdapat dalam “kerangka dasar dipersetujui bersama”, maka boleh berbeza pandangan dengan saling menghormati hak masing-masing untuk berpegang pada pandangan masing-masing.

Sebagai contoh, dalam isu hudud, tiada masalah bagi PAS menyambut tawaran Umno berhubung perlaksanaannya, tetapi tiada masalah juga bagi DAP menolaknya. Itulah yang dimaksudkan “bersetuju untuk tidak bersetuju”.

Dalam keadaan itu maka masing-masing perlu saling menghormati hak masing-masing untuk berbeza pandangan dalam soal yang tidak dipersetujui bersama, tanpa saling menyerang dan mencaci satu sama lain. Pada masa yang sama isu itu perlu dibincang bersama mengenai cara bagaimana menguruskannya.

Perbincangan ini perlu dilakukan secara bersemuka, bukan melalui media musuh yang sentiasa ingin mengadu-domba antara satu sama lain. Itu sekiranya memang ikhlas dan jujur untuk mengekalkan gabungan tersebut.

Parti Amanah Negara memahami dan menerima kedua-dua prinsip dan mekanisme ini dan oleh itu sentiasa bersedia untuk menyertai gabungan parti pembangkang apabila sahaja ianya ditubuhkan.

PAS dipinggirkan?

Ada yang mendakwa PAS dipinggirkan apabila sidang meja bulat ini diadakan. Saya hairan dengan tuduhan itu. Bagi saya amat jelas bahawa PAS telah dijemput berkali-kali. Tetapi PAS yang memilih untuk tidak hadir setiap kali. Dalam erti kata lain, PAS bukan dipinggirkan tetapi memilih untuk meminggirkan diri.

Kononnya peminggiran PAS dilakukan apabila diadakan sidang meja bulat ini dalam keadaan tergesa-gesa. PAS masih belum bersedia dan kita harus tunggu sehingga PAS bersedia, kononnya. Sebenarnya pintu untuk PAS menyertai Pakatan Harapan ini sentiasa terbuka. Apabila PAS sudah bersedia mereka boleh menyertai Pakatan Harapan bila-bila masa.

Persoalannya, adakah Pakatan Harapan perlu menunggu sehingga PAS sudah bersedia sebelum membina balik apa yang telah berjaya dirobohkan oleh Umno? Sudah pasti tidak.

Apa akan berlaku sekiranya PAS terus terpedaya dengan tipu helah Umno sehingga terus menganggap Umno adalah rakan yang lebih baik baginya berbanding Pakatan Harapan?

Bagaimana jika PAS terpedaya dengan kehebatan sendiri sehingga menganggap tidak perlu untuk bergabung dengan parti lain? Bagi saya, Pakatan Harapan perlu terus dengan tugasnya dan diusahakan supaya PAS bersama akhirnya. Insya-Allah PAS akan mengingati kembali bahawa Umno merupakan punca umat Islam dan Melayu keliru berhubung tuntutan Islam.

Bantahan NGO?

Berdasarkan laporan New Straits Times ada pihak membuat bermacam-macam andaian. Mungkin kerana prinsip “boleh bertahaluf dengan lawan” maka pandangan terhadap media mereka semakin lunak.

Oleh itu laporan media mereka dipegang dengan kuatnya. Maka dianggap benar dakwaan bahawa Datuk S Ambiga telah keluar dari sidang meja bulat sebagai tanda bantahan. Kononnya Maria Chin juga begitu. Sebenarnya laporan tersebut hampir kesemuanya tidak tepat.

Benar Datu Ambiga tidak setuju dengan penubuhan Pakatan Harapan secara tergesa-gesa. Tetapi beliau telah mengemukakan pandangannya dan menyerahkan tindakan selanjutnya kepada pihak yang ingin membentuk gabungan itu, iaitu parti politik pembangkang yang terlibat.

Beliau bertanya mengenai ketidakhadiran PAS dan mengapa PSM tidak dijemput. Tiada pujian kepada PAS yang melambung-lambung seperti yang digambarkan. Beliau seterusnya meninggalkan sidang tersebut apabila sesi perbincangan bersama NGO tamat dan sesi perbincangan bersama parti politik yang terlibat dimulakan.

Pihak NGO dibenarkan hadir sesi kedua ini tetapi hanya sebagai pemerhati. Maria Chin tidak meninggalkan sidang tersebut bersama Datuk Ambiga dan telah hadir bersama sehingga selesai. Begitu juga wakil NGO lain seperti ABIM, IKRAM, SYURA dan lain-lain.

Isu Anwar calon PM

Ada yang pertikai kenyataan yang dikeluarkan Pakatan Harapan mengisytiharkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri. Ada yang tanya, kenapa Anwar?

Hakikatnya Anwar adalah pemmpin yang digeruni oleh Umno/BN dan atas sebab itulah beliau terus difitnah dan dipenjarakan. Tiada yang boleh menafikan peranan Anwar dalam membina Barisan Alternatif pada awalnya dan Pakatan Rakyat kemudiannya.

Atas kepimpinan beliau, PR telah mengegarkan kerajaan BN dan berada di ambang kemenangan. Segala sumbangan beliau dihargai dan kemampuan beliau diakui.

Pada masa yang sama adalah satu kezaliman terhadap Anwar sekiranya setelah beliau melakukan segala itu dan difitnah serta dizalimi oleh kerananya; maka dibenarkan rakyat dan negara melupainya.

Namanya perlu ditonjolkan sebagai calon perdana menteri dan mengingatkan rakyat bahawa beliau difitnah dan dipenjara oleh kerana ingin membela rakyat dan menyelamatkan negara.

Bagi yang sedang selesa bersama keluarga mereka, di dalam istana mereka atau kereta mewah mereka, yang tidak pernah mengalami kesusahan dalam memperjuangkan hak rakyat dan tidak pernah difitnah dan dipenjarakan kerananya; maka mereka seharusnya bertanya kelayakan diri sendiri sebelum layak bertanya, “sudah tiada orang lainkah?”

Pakatan Harapan sebagai ganti

Maka telah tertubuhnya Pakatan Harapan adalah dengan tujuan untuk menggantikan Pakatan Rakyat yang telah “tidak lagi berfungsi secara rasminya” atau dalam erti kata yang lain, sudah terkubur.

Atas keberanian dan kemampuan ketua pembangkang, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail melakukannya saya ucapkan tahniah dan syabas.

Adalah menjadi harapan agar semua parti pembangkang dan rakyat jelata akan bersama dalam usaha menjatuhkan kerajaan BN dalam pilihan raya umum ke-14 yang bakal dihadapi.

Sejauh mana komitmen sesebuah parti politik terhadap usaha menjatuhkan Umno/BN akan terbukti dalam masa sebulan dua ini. Sekiranya semua komited, maka semua pihak akan bersama.

Sekiranya terdapat agenda lain yang tersembunyi, maka mungkin ini tidak dapat direalisasikan. Dalam keadaan itu, adalah lebih baik bagi pandangan saya, agar tidak bersama.

Sekiranya bersama, dalam keadaan mempunyai agenda lain yang yang ingin dicapai, maka adalah tidak jelas siapa yang dianggap kawan dan siapa lawan.

Ini adalah demi mengelakkan agar semua parti komponen PH tidak lebih sibuk menyerang sesama sendiri dari menyerang musuh bersama.

KHALID SAMAD ahli jawatankuasa pusat Parti Amanah Negara dan MP Shah Alam. Tulisan ini pertama kali disiarkan di blognya, khalidsamad.com.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH