Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Isnin, 17 Ogos 2015

Peluang Penumpang Trigana Air Service Selamat Amat Tipis




Jakarta: Bentuk muka bumi pergunungan serta hutan tebal menyukarkan anggota pasukan penyelamat memasuki kawasan pesawat ATR42-300 milik Trigana Air Service yang terhempas dalam hutan di timur Papua.

Berita mengenai nasib 54 penumpang serta lima anak kapal pesawat itu kini bergantung kepada anggota pasukan penyelamat yang mendaki gunung itu sejak petang tadi.

Pengarah Operasi Agensi Mencari dan Menyelamat Kebangsaan Indonesia Mejar Jeneral Heronimus Guru berkata, jika pesawat itu merempuh gunung sukar untuk ada mangsa yang terselamat.

“Namun, siapa tahu. Kita tunggu,” katanya.

Sebaik tiba ke lokasi pesawat terhempas, pasukan penyelamat darat perlu membina tapak pendaratan helikopter. Operasi menyelamat itu dihentikan lewat petang semalam, dan akan disambung jam 6.30 pagi esok. - Reuters/Harian Metro/17/8/15


Gambar daripada Agensi Mencari dan Menyelamat Kebangsaan Indonesia menunjukkan lokasi pesawat pesawat ATR42-300 milik Trigana Air Service yang terhempas di kawasan pergunungan Papua. - Foto Reuters

Berkaitan:

Pesawat Terhempas Bawa Wang Tunai Hampir AS$500,000

JAKARTA: Pesawat penumpang Indonesia dengan 54 penumpang yang terhempas di wilayah Papua telah membawa wang tunai bernilai kira-kira AS$470,000 untuk kampung-kampung terpencil, menurut jurucakap, Isnin.

Pesawat Trigana Air Service ATR 42-300 terhempas pada Ahad, kejadian terbaru dalam rentetan bencana penerbangan di kepulauan Asia Tenggara.

Terdapat 44 penumpang dewasa, lima kanak-kanak dan bayi serta lima anak kapal dalam penerbangan jarak dekat dari Lapangan Terbang Sentani di Jayapura.

Semua yang berada di dalam pesawat itu adalah warga Indonesia, kata pegawai rasmi Agensi Mencari dan Menyelamat Nasional Indonesia (Basarnas).

Pegawai-pegawai syarikat penerbangan bagaimanapun tidak bersedia untuk menjawab soalan daripada Reuters.

Tiada syor bahawa sejumlah wang yang besar dibawa dalam kapal terbang dikaitkan dengan kemalangan itu.

"Ada empat orang yang membawa wang itu, 6.5 bilion rupiah ($471,500)," kata jurucakap PT Pos Abu Sofjan, sambil menambah bahawa ia adalah sebahagian daripada program bantuan rasmi untuk golongan miskin dan bertujuan untuk diagihkan kepada penduduk kampung.

Beliau berkata infrastruktur yang teruk di wilayah timur Indonesia menunjukkan bantuan wang sering diterbangkan melalui udara.

Sebuah helikopter Super Puma terhempas di kawasan yang sama tahun lepas, kata Sito, operator komunikasi Basarnas di Jayapura.

"Cuaca di sana berubah setiap masa. Pada waktu pagi ia jelas dan panas dan kemudian tiba-tiba hujan turun," kata Sito.

ATR 42-300 terhempas dalam penerbangan pertamanya 27 tahun lalu, menurut Rangkaian Keselamatan Penerbangan.

Trigana Air Service mempunyai 14 pesawat armada, dengan purata usia 26.6 tahun, menurut pangkalan data airfleets.com.

Trigana berada dalam senarai pengangkut penumpang yang diharamkan Kesatuan Eropah sejak 2007 kerana keselamatan atau kebimbangan kawal selia.

Ia mempunyai 14 insiden serius sejak mula beroperasi pada tahun 1991, menurut pangkalan data dalam talian Penerbangan Rangkaian Keselamatan.

Tidak termasuk kemalangan yang terbaru, 10 pesawat telah dihapuskan. - Reuters/Mstar/17/8/15


Pesawat Terhempas di Pergunungan

Jakarta: pesawat turboprop ATR42-300 membawa 54 penumpang termasuk lima anak kapal milik Trigana Air Service Indonesia disahkan terhempas di kawasan pergunungan Papua.

“Maklumat terkini ialah pesawat yang terputus hubungan itu ditemui di Kem 3, daerah Ok Bape di pergunungan Bintang, Penduduk memberitahu pesawat itu terhempas di Gunung Tangok,” kata Ketua Pengarah Pengangkutan Indonesia, Suprasetyo.

Setakat ini belum dapat dipastikan nasib 49 penumpang dan lima anak kapal dalam pesawat itu.

Pesawat itu hilang dari radar petang tadi, ketika penerbangan dari ibu kota Papua, Jayapura, ke bandar Oksibil di negara itu. Ia terputus hubungan selepas 33 minit berlepas untuk penerbangan yang dijadualkan 42 minit.

Pengarah Operasi Trigana Air, Beni Sumaryanto, berkata selepas 30 minit pesawat itu disahkan hilang, pihaknya menghantar pesawat mengikut laluan yang sama tetapi tidak menemui apa-apa tanda.

Pesawat buatan Perancis dan Itali itu membawa 44 penumpang dewasa, lima anak kapal dan lima kanak-kanak serta bayi.

Menurut pangkalan data Aviation Safety Network, pesawat ATR 42-300 yang hilang itu sudah berusia 27 tahun dan Trigana Air Service berada dalam senarai hitam EU sejak 2007. Syarikat penerbangan yang berada dalam senarai itu dilarang beroperasi di ruang udara Eropah sama ada kerana tahap keselamatan tidak menepati piawaian atau sebab lain.

Menurut airfleets.com, Trigana Air Service mempunyai 14 pesawat, termasuk 10 ATR dan empat Boeing 737 Classics yang purata usia 26.6 tahun.

Menurut Aviation Safety Network, sejak beroperasi pada 1991, Trigana mempunyai 14 kejadian serius tidka termasuk yang terbaru ini. - Reuters/16/8/15


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH