Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Khamis, 28 Mei 2015

Kem Pemerdagangan Manusia Wang Kelian Milik Ejen Besar ‘Yassin’




Kem transit yang ditemui pihak berkuasa Malaysia di kawasan hutan Wang Kelian, Perlis dipercayai diguna untuk menempatkan mangsa jenayah pemerdagangan manusia yang "dibeli" oleh ejen besar sindiket itu dikenali dengan nama "Yassin".

Perkara itu didedahkan Timbalan Pengerusi Rohingya Society in Malaysia (RSM) Kedah Yusof Ali hari ini yang turut berkata, Yassin berbangsa Rohingya dan dikenali sebagai seorang daripada ejen utama sindiket itu.

Katanya, walaupun berasal dari Myanmar tetapi Yassin, yang berumur dalam lingkungan 30-an tinggal di selatan Thailand, manakala operasi sindiket pemerdagangan manusia diketuainya pula menjangkau sehingga ke negara ini.

"Hasil maklumat kami, beliau merupakan ejen yang bertanggungjawab ‘membeli’ warga Rohingya dan Bangladesh terbabit daripada sindiket di selatan Thailand dengan harga tertentu dan ditempatkan secara sementara di kem-kem transit di Wang Kelian sebelum dijual kepada pihak lain.

"Yassin merupakan ejen sindiket pemerdagangan manusia yang besar dan nama beliau amat dikenali ramai di kalangan Rohingya memasuki Malaysia yang menjadi mangsanya," katanya yang tinggal di negara ini sejak 20 tahun lalu.

Yusuf berasal dari sebuah bandar sempadan Myanmar-Bangladesh, Maungdaw, turut mendedahkan, kem transit mangsa pemerdagangan manusia di Wang Kelian itu beroperasi sejak 2 hingga 3 tahun lalu.

Pendedahan beliau itu turut diperakui rakannya, Mohammad Hussain Abu Hassan yang turut bergiat aktif di dalam RSM Kedah membantu kebajikan pendatang Rohingya dari Myanmar.

Tiga hari lepas, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mengumumkan penemuan 139 kubur dan kem transit yang ditinggalkan sindiket pemerdagangan manusia di Wang Kelian berhampiran sempadan Malaysia-Thailand.

Sehingga hari ini, pasukan forensik polis menemui 3 mayat yang sudah reput daripada kubur yang terletak di dalam kem transit terbabit.

Yusuf berkata, apa yang berlaku dalam kegiatan pemerdagangan manusia adalah ejen besar sindiket seperti Yassin akan membeli pendatang Rohingya atau Bangladesh yang baru tiba di selatan Thailand.

Disebabkan beliau tinggal dan beroperasi di selatan Thailand, Yassin mempunyai hubungan rapat dengan ketua-ketua sindiket lain yang terdiri daripada rakyat Thailand atau rakyat Myanmar berbangsa Rakhine.

Yassin kemudiannya akan menempatkan pendatang yang baru dibelinya itu di suatu lokasi seperti di kem transit di kawasan hutan di Wang Kelian sebelum diagihkan kepada ejen kecil dengan bayaran tertentu untuk memperoleh keuntungan berlipat-ganda, katanya.

"Ejen kecil inilah atau orang suruhan mereka yang akan mengambil pendatang seperti di Wang Kelian untuk dihantar ke serata Malaysia," katanya.

Kedudukan Wang Kelian yang dikelilingi hutan tebal, bukit curam batu kapur serta berhampiran dengan sempadan Thailand, katanya, menjadikan ia laluan kegemaran bagi sindiket pemerdagangan manusia.

Pintu sempadan Wang Kelian terletak berhadapan pintu sempadan Wan Prakob, Satun dan sejak beberapa tahun lepas, pengunjung bebas keluar masuk di kawasan sempadan Malaysia-Thailand pada Sabtu dan Ahad menerusi pintu masuk ini tanpa menggunakan pasport, namun kelonggaran itu dibatalkan baru-baru ini atas sebab keselamatan.

Ditanya tentang kedudukan terkini Yassin, Yusof berkata, beliau dipercayai melarikan diri dengan menyelusup masuk ke Myanmar selepas kegiatannya di selatan Thailand itu dibongkar pihak berkuasa negara jiran itu.

"Saya diberitahu sumber saya yang mengatakan Yassin melarikan diri ke Myanmar, tidak lama selepas pihak berkuasa Thailand membongkar pembabitannya dalam sindiket itu," katanya.

Katanya, Yassin berkemungkinan berasa lebih selamat berada di negara asalnya di Myanmar pada ketika ini, daripada di Thailand apabila beliau sedang diburu. – Bernama, 28 Mei, 2015.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH