Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Rabu, 27 Mei 2015

Salah Urus 21 Tahun Bawa Kejatuhan MAS



.Bermula September, Malaysia Airline System Bhd, syarikat yang dikenali rakyat Malaysia sebagai syarikat penerbangan negara sejak 1972, tidak lagi wujud.

Ia sebaliknya akan digantikan dengan sebuah syarikat baru, Malaysia Airlines Bhd, dimiliki sepenuhnya Khazanah Nasional sebelum rancangan penyenaraian semula di Bursa Malaysia menjelang 2019 .

Ini bukan kali pertama MAS tertakluk kepada pelan pemulihan atau usaha menyelamatkan syarikat penerbangan itu. Ia berlaku beberapa kali sepanjang 22 tahun, bermula 1994.

Bagaimanapun, ini merupakan rancangan penyusunan semula yang paling komprehensif dialami MAS, yang akan melibatkan pengurangan besar-besaran laluan perjalanan udara dan tenaga kerja, mungkin menjadikannya sekadar syarikat penerbangan serantau.

Tetapi ini hanya akan berfungsi jika kerajaan dan mereka yang menerajui rancangan penyusunan semula ini mengambil pengajaran dari pengalaman lampau.

Semuanya bermula pada 1994 apabila ahli perniagaan Tan Sri Tajudin Ramli mengambil pinjaman daripada beberapa syarikat berkaitan kerajaan berjumlah RM1.79 bilion dan kemudian menggunakannya membeli saham utama dalam MAS, satu langkah yang terpaksa ditanggung kerajaan akibatnya kira-kira tujuh tahun kemudian.

Ketika itu, Tajudin selaku ketua pegawai eksekutif (CEO) MAS, terjejas teruk oleh krisis kewangan Asia 1997.

Dan kerajaan akhirnya membeli semula saham MAS dari Tajudin pada RM8 seunit – harga yang sama Tajudin bayar tujuh tahun sebelumnya. Perbezaannya kali ini cuma, MAS dalam keadaan hampir muflis.

Ia kerugian RM256 juta pada tahun kewangan berakhir 1998 dan menjelang tahun fiskal berakhir 2000, ia rugi RM255.7 juta lagi selepas kerugian cukai. Apabila kerajaan membeli balik saham yang berkepentingan daripada Tajudin, harganya di pasaran hanya RM3.68 seunit.

Syarikat berkaitan kerajaan, Danaharta, akhirnya memilih penyelesaian di luar mahkamah dengan Tajudin walaupun memenangi kes undang-undang itu ke atas RM589 juta pinjaman dibuat Tajudin kepada syarikat itu.

Kembali dalam tangan kerajaan, MAS melaporkan kerugian RM1.3 bilion pada 2005, menyebabkan satu lagi pelan pemulihan yang menyaksikan pelantikan Datuk Seri Idris Jala sebagai CEO baru.

Ramai melihat pemilihan Idris membawa sinar harapan kepada syarikat yang mengalami kerugian setiap tahun itu.

Pada 2007, ia mencatatkan keuntungan RM852 juta, tertinggi dalam sejarah MAS, dan disusuli dengan keuntungan RM522 juta pada 2009, sebelum Idris mengambil alih sebagai CEO Pemandu (Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan) di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Tetapi bagi Ahli Parlimen Kluang ((DAP) Liew Chin Tong, memerhati penuh minat sejarah MAS selama ini, keadaan semasa MAS memerlukan ia mempersoalkan apa dilakukan Idris semasa beliau menerajui syarikat penerbangan itu.

"Keseluruhan tempoh beliau perlu dipersoalkan. Ini menunjukkan pemulihan beliau tidak berjaya, kerana apa yang dilakukan adalah pada dasarnya memotong “otot” penting MAS – beliau memotong perbelanjaan, membunuh semangat kakitangan, dan membunuh sekumpulan bakat," Liew memberitahu The Malaysian Insider.

Beliau berkata bagi semua masalah MAS, pekerja dijadikan mangsa oleh syarikat.

MAS dijangka memecat seluruh kakitangan dan hanya mengekalkan kira-kira dua pertiga daripada mereka bagi syarikat baharu, bermakna lebih 8,000 orang akan kehilangan pekerjaan.

"Cara Idris mengendalikan MAS, menyebabkan sejumlah besar rakyat yang berbakat memutuskan untuk beralih – ia adalah satu kitaran ganas. Ketua Pegawai Eksekutif (Christoph Mueller) kini juga melakukan perkara yang sama," katanya.

Liew berkata syarikat itu kini hanya "mencencang pekerjaan orang" untuk mengubah nasib.

"Anda perlu bertanya jika MAS sebenarnya mempunyai bakat dan semangat untuk meneruskannya. Lagipun, anda menjalankan industri perkhidmatan," katanya.

Dua tahun selepas Idris meninggalkan jawatannya, MAS mengalami kerugian paling bersejarah dalam industri penerbangan, kerugian mengejutkan sebanyak RM2.5 bilion pada 2011.

Ia membuat keuntungan sebanyak RM430 juta pada tahun berikutnya, tetapi kehilangan RM1.16 bilion pada 2013.

Pada 2014, ia kehilangan dua pesawat – pertama pada 8 Mac, penerbangan MH370, dalam perjalanan ke Beijing dari Kuala Lumpur, hilang apabila meninggalkan ruang udara Malaysia. Apa yang berlaku kepada kapal terbang masih menjadi salah satu misteri terbesar dalam sejarah penerbangan.

Hanya empat bulan kemudian, pada 17 Julai, penerbangan MH17, dalam perjalanan ke Kuala Lumpur dari Amsterdam, dikatakan ditembak peluru berpandu dari darat semasa terbang pada ketinggian 30,000 kaki di atas zon konflik di Ukraine. Tiada seorang pun daripada 298 penumpang dan anak kapal penerbangan terselamat.

Semua kejadian ini memaksa Khazanah akhirnya mengeluarkan MAS daripada senarai, membayar RM1.38 bilion bagi membayar pampasan kepada pemegang saham minoriti, sebelum memulakan pelan penyusunan semula besar-besaran ini.

Suntikan terkini ke dalam MAS, daripada Khazanah adalah RM6 bilion.

Tetapi, ini bukan kali pertama negara menyuntik wang ke dalam MAS. Dalam tempoh 10 tahun lalu, MAS dianggarkan kehilangan RM10 bilion wang negara yang disuntik, menurut bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. 

Secara keseluruhan, dianggarkan MAS kehilangan lebih RM20 bilion wang pembayar cukai sejak 1994.

Apabila ia mencatatkan kerugian RM1.16 bilion pada 2013, syarikat penerbangan itu kerugian antara RM4 juta dan RM5 juta setiap hari.

Suntikan terkini mungkin bukan yang pertama tetapi dengan MAS yang mengalami kerugian besar sejak dua dekad, kebangkitan cubaan terbaru mungkin menjadi cubaan terakhir bagi meletakkan akaun syarikat penerbangan nasional itu kembali untung. –-RAM ANAND/The Malaysian Insider/ 27 Mei 2015.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH