Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Khamis, 25 November 2010

[Kemas Kini] Atlit Singapura Hina Islam/Bendera Sendiri?


Pasukan Polo Air Singapura
Pasukan polo air Singapura di Sukan Asia 2010 mencipta suatu kontroversi apabila dilihat memakai seluar dalam sukan dengan gambar bulan sabit dan bintang yang letaknya di kawasan sulit mereka. Kedua-dua simbol itu merupakan elemen penting pada bendera Singapura. Pakaian sukan itu dikatakan direka oleh pasukan tersebut. Anda boleh baca di sini untuk keterangan lanjut.

Saya tidak mahu mempersoalkan perihal patriotisme atlet atau badan sukan yang bertanggungjawab mereka cipta cipta pakaian sukan ini, namun mahu mempersoal sensititivi mereka terhadap penggunaan lambang bulan pada seluar sukan tersebut. Perlukah mempersoalkan patritisme atau rasa hormat mereka pada bendera negara sendiri?

Menurut penerangan Wiki: The Singapore Arms and Flag and National Anthem Rules define the flag's composition and the symbolism of its elements: red symbolises "universal brotherhood and equality of man", and white, "pervading and everlasting purity and virtue". The waxing crescent moon "represents a young nation on the ascendant". The five stars "stand for the nation's ideals of democracy, peace, progress, justice and equality".[16][17] The crescent is also an important symbol in Islam.[18]

Walaupun dengan jelas lambang bulan sabit itu didefinisikan sebagai mewakili generasi muda atau waris negara, namun penerangan itu turut menyebut bahawa bulan sabit ialah suatu lambang penting dalam Islam. Hal ini sewajarnya dipandang serius oleh badan sukan negara itu, kerana tindakan atlit negara itu menyinggung perasaan Muslim lebih-lebih lagi Muslim yang merupakan warganegara tersebut. Mana-mana negara Islam yang menggunakan lambang bulan sabit itu merujuk lambang itu sebagai simbol Islam.

Bukankah lebih baik negara itu menukar rekaan bendera mereka kerana bendera sedia ada yang digunakan mulai tahun 1959 ini jelas mempunyai identiti Islam walhal negara itu bukan lagi negara yang diduduki oleh majoriti rakyat yang beragama Islam.

Kemas Kini (27/11):
* Pemerintah Singapura kritik skuad polo hina bendera


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH