Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Jumaat, 24 Julai 2015

Cerita Bapa 4 Anak: Bukan Niat Nak Raih Simpati




Kuala Lumpur: “Tak perlulah susah payah sampai hendak kumpul duit belikan saya kereta kerana bukan niat saya untuk meraih simpati orang ramai dengan cara menunjukkan kesusahan hidup kami empat beranak.

“Saya bukan hendak tolak rezeki, tetapi sejak gambar kami empat beranak menaiki sebuah motosikal ‘kapcai’ dari Sepang ke Pulang Pinang menjadi viral dua minggu lalu, terlalu ramai rakyat Malaysia tampil membantu membuatkan saya rasa bersalah.”

Demikian luahan Ahmad Reza Samsuddin, 38, yang gambarnya menunggang motosikal sambil membonceng tiga anak lelakinya berusia antara tiga hingga lapan tahun menjadi viral di media sosial sejak kira-kira dua minggu lalu.


Menurut mekanik jalanan itu, dia juga tekejut apabila mendapat tahu ada antara individu di media sosial turut mencadangkan supaya setiap mereka yang simpati terhadapnya menghulurkan sumbangan RM1 seorang untuk dikumpul bagi membelikannya sebuah kereta.

“Bagi saya itu sudah ‘melampau’ kerana penghargaan itu terlalu besar sedangkan saya tidak pernah meminta mereka berbuat demikian walaupun mungkin ia rezeki yang ditentukan Allah.

“Sesiapa saja yang mempunyai naluri seorang bapa pasti akan melakukan tindakan sama seperti saya, tetapi tidak sangka pula ia mendapat perhatian rakyat yang prihatin,” katanya ketika dihubungi Harian Metro di sini hari ini.

Gambar Ahmad Reza bersama tiga anaknya, Rafael Haikal, 8, Rafique Danial, 5, dan Danish Bunyameen, 3, yang membonceng motosikal jenis Honda EX5 menjadi viral awal Ramadan lalu ketika empat beranak itu dalam perjalanan dari Sepang ke Pulau Pinang sejauh hampir 400 kilometer.

Keadaan motosikal dipenuhi dengan beg pakaian yang diikat pada motosikal sambil anak ketiganya tertidur mengundang pelbagai reaksi pemilik laman sosial yang simpati terhadap kepayahan hidup keluarga berkenaan.

Terbaru, semalam, salah seorang pengguna FB mencadangkan setiap pengguna FB yang ‘like’ gambar berkenaan menyumbang RM1 seorang dan wang berkenaan dikumpul untuk membeli sebuah kereta kepada Ahmad Reza sebagai hadiah pengorbanannya itu.

Ia kemudian mendapat pelbagai reaksi yang menyokong niat murni itu sehingga mendapat lebih 6,300 ‘like’ setakat petang semalam.

Menceritakan tindakannya itu, Ahmad Reza yang juga seorang duda berkata, dia sendiri tidak sangka mampu menempuhi perjalanan selama 16 jam dengan jarak 392 kilometer dari rumah ibu bapanya di Salak Tinggi, Sepang ke rumah sewanya di Permatang Damar Laut, Batu Maung, Pulau Pinang.

“Awal Ramadan lalu, cuma saya dan anak kedua yang tinggal bersama saya di Pulau Pinang, Rafique Danial, menaiki motosikal ke Sepang untuk menyambut awal puasa bersama dua lagi anak yang tinggal bersama ibu bapa di sana selepas bercerai dua tahun lalu.

“Selepas beberapa hari di Sepang, dua lagi anak tiba-tiba merengek mahu ikut kami pulang ke Pulau Pinang, sedangkan ketika itu dalam poket saya cuma ada RM50 saja dan memang sikap saya tidak suka menceritakan kepayahan hidup kepada sesiapa termasuk keluarga,” katanya.

Dalam keadaan terdesak, menurut Ahmad Reza, dia akhirnya nekad membawa bersama dua anaknya itu dan menyerahkan segala-galanya kepada kuasa Tuhan untuk melindungi perjalanannya empat beranak daripada sebarang musibah.

“Kami bertolak pada jam 6 pagi selepas sahur dan sepanjang perjalanan, kira-kira 10 buah kenderaan berhenti untuk melahirkan simpati termasuk ada yang menawarkan untuk menumpangkan tiga anak saya itu, namun saya menolaknya secara baik dengan mengatakan itu adalah ujian Allah buat saya. -Harian Metro/24/7/15


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH