Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Jumaat, 10 Julai 2015

Soalan Lazim Mengenai Pendedahan WSJ



Pada 3 Julai, The Wall Street Journal (WSJ) mendedahkan kepada warga Malaysia bahawa wang berjumlah hampir AS$700 juta masuk ke dalam akaun didakwa dimiliki Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Memandangkan isu ini rumit, Malaysiakini merangkum soalan daripada pembaca dan dari bilik berita dan cuba mencari jawapannya.

1. Apa sebenarnya yang dilaporkan oleh WSJ?

Laporan itu mendakwa satu siasatan daripada penyiasat Malaysia mengesan hampir RM2.6 bilion dipindahkan kepada akaun yang dipercayai mereka sebagai akaun peribadi Najib.

2. Adakah akaun tersebut benar-benar dimiliki oleh Najib?

Laporan WSJ tidak menyatakan perkara ini secara pasti. Mereka menyatakan bahawa dokumen pemindahan wang itu menunjukkan nombor akaun, tetapi tidak menamakan Najib.

Bagaimanapun, mereka memperolehi cara alir, yang didakwa diperolehi daripada penyiasat Malaysia, yang mendakwa akaun tersebut dimiliki Najib.

Laman Sarawak Report yang menerbitkan laporan sama dengan WSJ mendakwa akaun tersebut – dengan nama AmPrivate Banking-1MY, AmPrivate Banking-MY and AmPrivate Banking-MR – sememangnya milik Najib.

3. Adakah Najib dengan jelas sudah menafikan memiliki akaun tersebut.

Tidak.

4. Adakah Najib dengan jelas menafikan bahawa urusniaga itu berlaku?

Tidak.

5. Jadi, apa yang Najib jawab?

Najib mendakwa menjadi mangsa kepada dakwaan “tidak berasas” dan “dahsyat”.

"Tuduhan terbaru adalah saya mengambil dana yang dikaitkan dengan negara untuk keuntungan peribadi.

"Saya percaya (Tun Dr Mahathir Mohamad) bersekongkol dengan warga asing, termasuk blog serangan politik Sarawak Report yang sudah hilang kredibiliti, mendalangi penipuan terbaru ini.

"Saya ingin menjelaskan: Saya tidak pernah mengambil dana untuk kepentingan peribadi seperti didakwa oleh seteru politik saya – sama ada dari 1MDB, SRC International atau entiti lain seperti yang disahkan oleh syarikat ini.

Semalam, Najib mengulanginya dalam blog beliau.

"Saya ingin menekankan sekali lagi bahawa saya tidak pernah mengambil dana 1MDB untuk keuntungan peribadi.

"Dakwaan WSJ dibuat dengan niat jahat dan disokong oleh pihak tertentu dalam negara yang mahu saya meletak jawatan sebagai perdana menteri dan presiden Umno.

Pada hari yang sama, peguam Najib mengirim surat tuntutan awal, untuk meminta pemilik WSJ, Dow Jones untuk menjelaskan jika perdana menteri menggelapkan wang negara.

Saman fitnah biasanya dimulakan dengan surat tuntutan dan bukan surat tuntutan awal seperti itu.

6. Adakah WSJ menuduh Najib menggunakan wang tersebut untuk keuntungan peribadi?

Tidak. Begitu juga Sarawak Report.

Bagaimanapun, WSJ menyiarkan tulisan pada 18 Jun yang mendakwa Najib menggunakan dana yang berpunca dari 1MDB untuk kempen BN dalam pilihan raya umum 2013.

7. Bagaimana WSJ dan Sarawak Report mendapat maklumat ini?

WSJ hanya menyebut dokumen yang diperolehi daripada “siasatan kerajaan Malaysia”. Mereka mendedahkan dokumen tersebut pada hari Selasa.

8. Adakah dokumen tersebut asli?

Kami tidak tahu. Namun, setakat inni, tiada agensi kerajaan yang tampil dengan kenyataan bahawa ia dokumen yang palsu. Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail membayangkan bahawa dokumen tersebut dibocorkan dari siasatan yang sedang berjalan.

9. Siapa yang menyiasat perkara berkaitan 1MDB setakat ini?

Siasatan dijalankan oleh Jabatan Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara.

Kemudian, muncul pula satu pasukan tindakan khas pelbagai agensi melibatkan polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Pejabat Peguam Negara.

Kita juga tahu bahawa Bank Negara kini sebahagian daripada pasukan khas tersebut.

10. Siapa membentuk badan khas ini? Bila?

Kami tidak tahu.

11. Apakah skop siasatan atau terma rujukannya?

Pasukan itu tidak mendedahkannya. Bagaimanapun, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Ibrahim menyebut pada Mac bahawa ia melibatkan Seksyen 409 dan Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Seksyen 408 Kanun Keseksaan merujuk kepada “jenayah pecah amanah oleh penjawat awam atau ejen”, manakala Seksyen 420 berhubung kesalahan “menipu”.

Najib merupakan pihak berkepentingan dalam siasatan ini. Beliau bagaimanapun menyatakan bahawa siasatan pasukan khas tersebut hanya untuk menentukan sekiranya dakwaan WSJ bahawa beliau mengaml dana 1MDB untuk kepentingan peribadi berasas.

Beliau juga menyebut, siasatan perlu mengambil kira keaslian dokuman yang dikemukakan oleh WSJ.

Pasukan khas tersebut sangat teliti dalam kenyataannya dengan tidak menyebut mana-mana individu khusus yang disiasat.

Sebaliknya, badan itu hanya merujuk kepada “dakwaan ke atas perdana menteri” sebagai subjek siasatannya.

12. Siapakah badan khas ini?

Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, Ketua Pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed dan Peguam Negara menandatangani kenyataan daripada daripada badan khas tersebut.

Maka bolehlah disimpulkan bahawa mereka merupakan anggota badan tersebut. Kami masih tidak mengetahui berapa ramai menganggotainya dan bentuk keanggotaannya.

13. Siapa mengetuai badan khas ini?

Kami tidak tahu. Bagaimanapun, maklumat daripada siasatan badan khas ini sudahpun dihantar kepada Gani Patail untuk semakan.

14. Apa perkembangan siasatan setakat ini?

Sehingga 4 Jun lalu, badan khas itu tidak memberi apa-apa laporan kemajuan. Bagaimanapun, Sarawak Report menerbitkan satu tulisan pada 29 April mendakwa “para penyiasat” mendapati Bank Negara diberikan “dokumen palsu” berhubung 1MDB.

Bagaimanapun, badan khas tersebut mula mengemaskini status siasatan sejak Sabtu lalu, sehari selepas WSJ mengaitkan Najib dengan pemindahan wang tersebut.

Sebanyak enam bank akaun berkaitan dengan kes tersebut dibekukan dan pejabat 1MDB juga diserbu semalam.

Sumber yang dekat dengan badan siasatan itu memberitahu Malaysiakini bahawa tiga daripada enam akaun bank yang dibekukan itu dimiliki oleh Najib, namun Abdul Gani menafikannya.

Kenyataan yang menafikan perkara itu ditandatangani oleh Abdul Gani, tidak seperti kenyataan sebelum ini yang ditandatangani oleh kesemua pemimpin tertinggi Bank Negara, SPRM, polis dan juga peguam negara itu sendiri.

15. Bolehkah empat pemimpin ini bertindak dengan bebas jika Najib tidak bercuti?

Boleh, jika mereka profesional. Bagaimanapun, kebimbangan mengenai konflik kepentingan masih timbul kerana mereka masih perlu melaporkan kepada Najib.

Individu ini juga menerima kritikan sebelum ini dalam pengendalian mereka dalam kes-kes sebelum ini.

Dalam tugas lazim, Abu Kassim dan Abdul Gani melaporkan kepada perdana menteri manakala Zeti melaporkan kepada menteri kewangan.

Sekiranya Najib direhatkan, Yang di-Pertuan Agong perlu melantik Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai pemangku perdana menteri. Jika ini berlaku, Abu Kassim, Abdul Gani dan Zeti akan melaporkan kepada Muhyiddin. -Malaysia Kini/9/7/15



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH