Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Rabu, 8 Julai 2015

Najib Razak Mulakan Proses Undang-undang terhadap The Wall Street Journal



KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah memulakan proses perundangan terhadap The Wall Street Journal (WSJ) berhubung artikel yang disiarkan pada 3 Julai lalu yang mendakwa wang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) telah disalurkan ke akaun peribadi miliknya.

Firma guamannya, Hafarizam Wan & Aisha Mubarak dalam satu surat berkata pihaknya kini sedang mengenal pasti fakta kes sebelum meneruskan tindakan selanjutnya terhadap pihak-pihak yang menulis, mengedar dan mencetak artikel terbabit.

“Melihat secara teliti kepada kandungan artikel terbabit, kami memutuskan bahasa yang digunakan secara sengaja atau tidak telah membuat rujukan beberapa fakta dan pihak-pihak terbabit telah dirujuk secara kurang jelas,” katanya di dalam satu surat.

Jumaat lalu, WSJ memetik dokumen siasatan ke atas syarikat 1MDB oleh pihak berkuasa Malaysia, yang menunjukkan berbilion ringgit dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib pada 2013.

Najib bagaimanapun menafikan dakwaan itu .

Sebuah pasukan khas yang disertai Peguam Negara, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan WSJ.

Semalam pasukan itu memaklumkan enam akaun bank pihak-pihak yang dipercayai terlibat dalam kes terbabit telah menerima arahan pembekuan.

Yang nerikut adalah kandungan penuh surat yang dikeluarkan:

The Wall street Journal had published an article dated 3rd July 2015, implicating our client Datuk Seri Najib.

Immediately, our client had instructed us, Messrs Hafarizam Wan & Aisha Mubarak, to scrutinize the said article.

The article is tainted with numerous allegations against our client which involved several companies and transactions.

Combing through the said article, we have concluded that the language is intentionally or otherwise has made reference to several facts and companies which are vaguely described.

Reference is made to the said article wherein it has been stated that our client had been directly probed into 1MDB, however contents of the article refers to indirect transactions where our client has been implicated with 1MDB-linked companies.

A clear contradiction which requires further clarification.

This article by WSJ was issued, published and circulated through WSJ web portal www.wsj.com.

Firstly, we have been instructed to identify the parties involved in the authorship, distribution and publishing, for the purpose of naming the appropriate parties in any potential actions which requires deliberation and research as the article does not reflect extensive details for service of any legal letter or court documents.

Secondly, another issue of concern is, jurisdictional issues of which the publication originates from United States of America and accessible worldwide.

We have been also instructed that a local presence of WSJ is also available and we are pursuing further clarification and details on this matter.

Since the article involves several parties, we have also been instructed to consider a joint action or an action against, in the event evidence shows a conspiracy against our client.

Kindly note that the companies named as conspirators with our client, in the article are; International Petroleum Investment Co, Tanore Finance Corp, SRC International Sdn. Bhd, and Ihsan Perdana Sdn. Bhd.

Several names of companies or organizations had only been referred to as the related companies or companies belonging to certain organizations or companies, and also the sources or destinations or the alleged transactions has not been disclosed.

This in itself either intentionally or otherwise has caused further identification of facts been required.

Once we have identified the parties, the jurisdiction, and the involvement of conspirators or are they merely parties which also had been innocently imputed in the article, we can then proceed to address the third issue.

The third issue is to tackle all possible or plausible legal remedies of which our client shall be given advise on an action of defamation, further tortuous actions and remedies including any statutory violations by WSJ and related companies and (if any) conspirers.

This is not a straightforward legal action due to the national and international imputations. We have been instructed to identify facts and lay full facts, before our client, is able to proceed with further instructions.

The purpose of clear explanation is to avoid unnecessary objections by WSJ on the imputations that are made.

Once our client has obtained all necessary facts and the position of WSJ is ascertained, we have strict instructions to immediately exhaust legal avenues and remedies.


Yours faithfully,

FOR AND ON BEHALF OF MESSRS HAFARIZAM WAN & AISHA MUBARAK

WAN AZMIR BIN WAN MAJID -Astro Awani/8/7/15


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH