Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Isnin, 27 Julai 2015

[Video] Mat Sabu: Kami Jamin Hak Melayu dan Islam



Pengerusi Harapan Baru, Hj Mohamad Sabu sewaktu dalam sesi dialog bersama orang ramai di Symphony Suites Hotel, Ipoh petang kelmarin telah mengambil kesempatan menjelaskan beberapa perkara yang telah ditimbulkan oleh hadirin di majlis itu. 

 Antara persoalan menarik ialah mengenai isu ‘Melayu akan hilang kuasa’ disebabkan munculnya parti baru yang kononnya akan menambah kepada perpecahan ummat Melayu di Malaysia dan Negara nanti akan dikuasai oleh orang bukan Melayu. 

Mat Sabu telah berjaya menampilkan hujah-hujah yang mudah dan ringkas untuk menangkis momokan yang selama ini dimainkan oleh Umno/BN dan baruanya. 

 “Bank Bumiputra hilang yg tugasnya dulu utk membantu bumiputra dalam bidang perniagaan usahawan kecil,sampai sekarang jadi CIMB – Cina, India , Melayu. Benggali! Siapa yg bertanggungjawab yang menghilangkan Bank Bumi itu? Umno atau DAP?” Tanya Mat Sabu.

 Beliau seterusnya menggasak beberapa pertanyaan-pertanyaan berikut: “Tanah reserve Melayu yang hilang dekat separuh sekarang ini, adakah DAP yg memerintah Malaysia selama ini? “Wang MARA, tak cukup curi dalam negeri, curi di Australia! DAPkah yg buat tu?" 

 Itulah antara persoalan-persoalan yang Mat Sabu kemukakan untuk mengajak orang Melayu yang sayangkan bangsanya supaya memikirkannya bersama. Beliau mengingatkan bahawa isu perkauman dimainkan dan dijadikan sebagai senjata ampuh untuk meneruskan Hegemoni Umno terus menguasai persada pemerintahan Negara. 

 “Tapi inilah disangkutkan soal perkauman ini supaya akhirnya, orang Melayu walau macamana buruk pun kaum kita , kita kena sokong sebab takut kuasa Melayu hilang!” 

 Beliau turut menjelaskan ‘Harapan Baru’ bukan parti. Ia hanya badan NGO sehingga dapat nama parti.

 “Parti baru yg akan didaftarkan ini tetap dengan dasar Islam.” Tegasnya. Mengenai kawasan yang bakal parti baru itu tandingi kelak, beliau berkata perkara tersebut belum dibincangkan lagi. Sekarang ini nak ambil sokongan sebanyak mungkin, jelasnya. 

 “Kita dalam Pakatan Rakyat, akan menyertai PR dan Harapan Baru, DAP dan Keadilan, kami akan berunding untuk hadapi Barisan Nasional.Parti lama kami tidak tahulah… itu adalah hak dia.” (Ketika beliau mahu menyebut ‘Harapan Baru, merujuk kepada parti barunya itu, beliau telah tersasul menyebut ‘PAS’ menjadikan para hadirin tidak dapat menahan ketawa terbahak-bahak!) 

 Mengenai isu Melayu akan hilang kuasa kerana perpecahan ini, Mat Sabu bertanya, kenapa kita nak hilang kuasa Melayu? Lantas beliau memberikan contoh: Di kawasan parlimen Larut, katanya, kalau parti Pakatan Rakyat letak calon, Umno letak calon BN dan PAS letak calon di situ, maka ketiga-tiga (calon) adalah Melayu, siapa menang pun Melayulah menang. (Hadirin juga ketawa kerana kepintaran Mat Sabu mengemukakan hujah mudah dan lojik mengenai isu yg dimomokan oleh pihak lawan) 

 Kemudiannya beliau member contoh di Kelantan: “Kata Pakatan Rakyat letak calon di Kubang Kerian. BN letak calon dan PAS letak calon. Tiga-tiga calon Melayu, siapa menang pun tak mengapa! Tapi kali ini tentulah yang akan menang Pakatan Rakyat!” katanya dengan disambut gembira penyokong-penyokongnya. 

 Seterusnya beliau menyeru supaya orang Melayu jangan bimbang mengenai soal kuasa Melayu yang kononnya akan hilang. “Kita duk takut DAP, DAP boleh perintah, boleh jadi Ketua Menteri satu negeri Pulau Pinang sahaja!Lain tak boleh!” disahut oleh seorang penyokong dengan “Betul Bang Mat!” 

 “Apa kita takut? Sikit-sikit DAP perintah! Sikit-sikit Dap perintah! Aku benci tau tak!” Telatah penyampaiannya sangat mencuit hati mereka yg mendengarnya hingga ramai ketawa terbahak-bahak.  
“Inilah yang dimainkan dua puluh, tiga puluh tahun ini!” jelasnya lagi. 

 Mengenai tohmahan kononnya di Pulau Pinang dah tak boleh dilaungkan azan, beliu secara sinis berjenaka mengajak mereka “mai azan, 10.00 pagi pun mengapa! Azan tengah pekan, cuma mai polis mai kata, orang gila ka apa?” 

 Beliau seterusnya menjelaskan bahawa pada peringkat kini, pihaknya mahu menubuhkan parti, perlu untuk mendapat sokongan dan menegaskan bahawa untuk membuat perubahan di Malaysia mesti melalui Pakatan Politik. 

 “Kami jamin hak orang Islam dalam perlembagaan dan kedudukannya. Pakatan Rakyat dulu telah buat persetujuan bersama, dan Pakatan Rakyat 2.0 pun insya’Allah akan membuat perjanjian yang sama mempertahankan hak-hak yg ada dalam perlembagaan.” Tegas Mat Sabu. 

Berikut ini adalah vdonya yg sempat saya rakam dan upload :




Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH