Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Khamis, 15 Oktober 2015

Beli Sekarang atau Hadapi Kenaikan Harga Kereta- Pemain Industri




Lebih baik beli sekarang

Pengedar kenderaan Toyota, UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMW Toyota), baru-baru ini mengumumkan kenaikan harga model-model Toyota dan Lexus di pasaran tempatan antara 4% dan 16% bermula Januari 2016, atas alasan kemerosotan nilai ringgit.

Syarikat itu berkata, sepanjang tahun ini nilai ringgit merosot hampir 20% berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) sekali gus meningkatkan kos operasi UMW Toyota.

“Syarikat menilai pelbagai kaedah untuk menghadapi hal ini. Namun, tiada pilihan selain terpaksa memindahkan sedikit kenaikan kos ini terhadap pengguna sebagai mengimbangi kesan pengukuhan dolar AS,” jelas syarikat itu dalam kenyataannya.

Presiden UMW Toyota Datuk Ismet Suki berkata, bermula awal tahun ini perubahan nilai ringgit menjejaskan perniagaan syarikatnya memandangkan beberapa alat ganti dan komponen adalah barangan yang diimport dan sekali gus menaikkan kos operasi keseluruhan.

Pemain industri yang dihubungi The Malaysian Insider menyarankan pembeli yang berhajat untuk memiliki kereta untuk membelinya dalam tempoh terdekat ataupun membeli kereta import terpakai dari luar negara atau bakal menghadapi kenaikan harga kereta susulan penyusutan nilai ringgit.

Abdul Rahman Mohamad, 54, ejen penjual kereta dari Seremban, Negeri Sembilan berkata, meskipun penjualan kenderaan itu setakat hari ini masih lagi memberangsangkan, penyusutan nilai ringgit dan kenaikan harga kereta tidak dapat dielakkan.

“Kalau nak beli kereta, beli sekarang, takut nanti harga akan naik lagi, lebih-lebih lagi kereta dari Jepun,” katanya, kepada The Malaysian Insider.

“Pasaran kereta buat masa ini masih stabil, tetapi pihak bank pula yang sukar untuk memberikan pinjaman,” katanya.

Hafarizal bersetuju dengan kata-kata Rahman itu, mengatakan dengan pendapatan bulanan sekitar RM2,100 sebulan, selepas potongan dia hanya menikmati gaji bersih sebanyak RM800 sahaja, sedangkan syarat minimum untuk membeli kereta adalah RM1,500.

“Kami cuba mengumpul wang pendahuluan untuk membeli kereta, isteri saya pun selain menjadi suri rumah turut mengambil upah menjaga anak-anak jiran. Jadi, dapatlah membantu serba sedikit kos kehidupan kami berdua,” katanya.

Hafarizal berkata, tanpa deposit yang mencukupi ditambah perbelanjaan tambahan untuk anak sulungnya yang bakal dilahirkan pada Jun tahun hadapan, hasratnya untuk memiliki kenderaan yang lebih baik mungkin terpaksa dilupakan.

“Nak buat macam mana, apabila sudah ada anak, perbelanjaan akan bertambah. Macam mana nak beli kereta?” katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema), Datuk Zainuddin Abdul Rahman berkata pengguna bagaimanapun masih mempunyai pilihan untuk membeli kenderaan import terpakai dari luar negara ekoran kenaikan harga kereta baharu.

Beliau berkata, setakat ini, stok kenderaan yang diimport pihaknya masih lagi berbaki sekitar 400 unit dan dijangka mampu bertahan sehingga antara 3 atau 4 bulan sahaja lagi.

“Kereta import terpakai dari luar negara tidak naik harga. Belilah kereta ‘recond’. Kita masih menjual dengan harga lama kerana stok kita ambil awal tahun lalu sebelum berlakunya krisis kewangan,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Zainuddin berkata, sebaik sahaja unit berkenaan habis dijual, mereka juga akan terpaksa menaikkan harga antara 25% sehingga 30% untuk menampung penyusutan nilai ringgit.

"Kalau nak beli lebih baik beli sekarang,” katanya dan menambah, sebagai perbandingan, model Toyota Alphard baharu berharga sekitar RM400,000, sedangkan model terpakai yang diimport berusia 2 tahun boleh dibeli separuh daripada harga itu.

Beliau bagaimanapun mengakui, sejak kejatuhan nilai ringgit, penjualan kereta mengalami penurunan hampir 50%.

“Kalau dulu kita boleh jual antara 40 hingga 50 unit sebulan, tetapi hari ini kita hanya boleh menjual antara 20 hingga 30 unit sebulan,” katanya.

Kenaikan tidak dapat dielakkan

Zainuddin berkata, industri penjualan kereta akan menerima kesan pertama susulan kejatuhan nilai ringgit dan diikuti dengan sektor perumahan.

“Kalau industri penjualan kereta berkembang pesat, maknanya ekonomi dalam keadaan baik, tapi sekarang rumah pun tak laku. Ini indikator ekonomi baik atau tidak,” katanya.

Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad bagaimanapun berkata kenaikan harga kenderaan iu sememangnya tidak boleh dielakkan atau syarikat akan mengalami kerugian disebabkan penurunan nilai ringgit.

“Ia umpama ‘ayam’ dan ‘telur’, kalau kita tidak naikkan harga kita akan rugi, tetapi kejatuhan nilai ringgit memberikan kesan tidak baik kepada industri automotif kita,” katanya.

Namun beliau berkata, keputusan sama ada untuk mengekalkan atau menaikkan harga sesebuah model kenderaan itu masih bergantung kepada keputusan satu-satu syarikat itu sendiri. – The Malaysian Insider/ 15 Oktober, 2015.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH