Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Sabtu, 10 Oktober 2015

Kronologi: Misteri 7 Pelajar Orang Asli Hilang di Pos Tohoi, Gua Musang


Grafik TMI
KUALA LUMPUR: Misteri dan teka teki nasib tujuh pelajar Orang Asli yang hilang di Pos Tohoi, Gua Musang sedikit terjawab, 46 hari selepas mereka dilaporkan tidak pulang ke asrama Sekolah Kebangsaan Pos Tohoi.

Selepas penemuan mayat Sasa Sobrie dalam keadaan reput di Sungai Perias, 500 meter dari Pos Tohoi pada petang Rabu, sedikit berita gembira diterima Jumaat.

Dua kanak-kanak dijumpai selamat oleh pasukan pencari. Mereka adalah Norieen Yakob, 10 dan Mirsudial Aluj, 11. 

Berikut kronologi peristiwa-peristiwa yang diketahui setakat ini, berkait kehilangan tujuh pelajar tersebut.

9 Okt 2015:
Dua daripada tujuh kanak-kanak Orang Asli yang hilang sejak Ogos di dalam hutan dijumpai selamat berhampiran Sungai Perias.

Mereka adalah Noreen Yakob, 10, dan Mirsudial Aluj, 11.


Turut ditemui satu lagi mayat manusia yang identitinya masih belum dapat dikenal pasti.

Penemuan ini menjadikan pencarian sehingga tengah hari ini berbaki empat orang iaitu Jurina David, Linda Rosli, Ika Ayel, dan Haikal Yaakob.

8 Okt 2015:
Ibu bapa 7 pelajar itu berkumpul di hospital Gua Musang untuk proses pengecaman.

Polis kemudiannya mengesahkan identiti mayat yang ditemui dalam keadaan reput sebagai Sasa Sobrie.

Sementara itu, polis mengesahkan penemuan satu tengkorak dan rangka kanak-kanak pada pukul 3.50 petang. Walau bagaimanapun identiti mayat masih belum dikenal pasti.

7 Okt 2015:
Mayat seorang kanak-kanak Orang Asli Pos Tohoi ditemui dalam keadaan reput oleh penduduk kampung di Sungai Perias, kira-kira 500 meter dari Pos Tohoi.

Ia kemudiannya dibawa keluar untuk dibedah siasat di Hospital Gua Musang.

1 Okt 2015:
Genap 40 hari kanak-kanak berkenaan hilang, kerajaan melalui Timbalan Menteri II Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW), Datuk Ahmad Jazlan Yaakub menegaskan tiada tarikh tamat bagi usaha mencari mereka semua.

28 Sept 2015:
37 hari selepas kanak-kanak itu hilang, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidiyang menemui keluarga tujuh pelajar itu berkata elemen culik turut sama diambil kira.

17 Sept 2015:
Kawasan pencarian diperluas sehingga ke 140 kilometer radius melibatkan bandar-bandar kecil berhampiran Gua Musang.

Operasi melibatkan PDRM, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JPAM), RELA, Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) selain penduduk kampung dan ibu bapa tujuh murid berkenaan.

1 Sept 2015:
Polis mendedahkan sepasang stoking ditemui sekali gus percaya ia menjadi petunjuk terbaharu siasatan kes misteri kehilangan tujuh murid Orang Asli itu.
Bagaimanapun, ia kemudiannya disahkan bukan milik mana-mana kanak-kanak berkenaan.

29 Ogos 2015:
Gerakan mencari diperluaskan seminggu kemudian selepas pihak polis percaya kanak-kanak berkenaan mungkin mencari makanan kerana sesat di dalam hutan.

25 Ogos 2015:
Selepas laporan polis dibuat mengenai kehilangan mereka, gerakan mencari digembleng membabitkan pihak polis, penduduk kampung dan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli.

23 Ogos 2015:
Tujuh murid Orang Asli dari Sekolah Kebangsaan Pos Tohoi, Gua Musang,dilaporkan hilang pada 23 Ogos, selepas dikatakan tidak pulang ke asrama takut dikenakan hukuman kerana mandi di sungai berhampiran tanpa kebenaran.- Awani/9/10/15


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH