Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , , ,

Jumaat, 12 Jun 2015

Jho Low Pujuk Najib Tubuhkan 1MDB - Tun Mahathir




Tun Dr Mahathir Mohamad memperincikan penglibatan ahli perniagaan Low Taek Jho dalam penubuhan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), mendakwa beliau turut "menasihati" Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung beberapa transaksi perniagaan.

Menulis dalam blognya, Dr Mahathir menyatakan, Low "memujuk" Najib untuk menjadikan syarikat pendahulu 1MDB, Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) sebagai dana berdaulat, tetapi masih kekal di bawah kawalan perdana menteri.

Bekas perdana menteri itu berkata, Najib melantik kakitangan tanpa pengetahuan negeri pantai timur yang kaya dengan minyak itu.

"Terengganu bersetuju pada mulanya tetapi apabila Najib memutuskan untuk menaikkan melalui bon RM5 bilion menggunakan telaga minyak Terengganu sebagai cagaran, istana dan kerajaan fikir ia tidak betul.

"Terengganu meminta agar penerbitan bon ditangguhkan. Najib tetap meneruskannya. Terengganu mengambil langkah wajar menarik diri kerana ia tidak boleh membiarkan telaga minyaknya dalam risiko,” katanya.

Pendedahan Dr Mahathir itu menyokong kenyataan bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said yang memberitahu Dewan Undangan Negeri (DUN) bulan lepas, 1MDB cuba menggunakan minyak dan gas Terengganu sebagai cagaran, tetapi keputusan itu kemudiannya ditarik balik.

Ahmad berkata usaha itu dibuat ketika 1MDB berkait dengan TIA, dan Najib tidak berpuas hati dengan keputusannya.

Dr Mahathir berkata, Jho Low turut menasihatkan Najib supaya Putrajaya menjamin pinjaman RM5 bilion itu, dan perkara itu dilakukan tanpa pengetahuan Kabinet.

"Sebenarnya, perkara seperti itu perlu dibincang dan diluluskan Kabinet. Tidak ada bukti kertas Kabinet disediakan dan dikemukakan untuk kelulusan walaupun jumlah luar biasa besarnya. Malah, untuk masa yang lama Kabinet tidak menyedari aktiviti 1MDB," katanya.

Beliau juga mendedahkan, pinjaman itu diklasifikasikan sebagai 'off-budget', bermakna ia di luar bajet tahunan dibentangkan dan diluluskan di Parlimen.

Dr Mahathir berkata ini dilakukan bagi mengelakkan penelitian pegawai, sambil menambah prosedur itu tidak dipatuhi.

"Perbelanjaan 'off-budget' boleh dibuat, tetapi biasanya hanya dalam jumlah yang terhad. RM5 bilion tidak pernah dipinjam kerajaan atau mana-mana agensinya. Ia tidak boleh 'off-budget'.

"Ia perlu mendapat kelulusan Kabinet terlebih dulu dan kemudian dibentangkan kepada Parlimen. Semua prosedur ini tidak diikuti," katanya.

Beliau berkata, tidak jelas sama ada mana-mana jabatan atau agensi kerajaan meneliti syarat pinjaman itu.

"Tetapi termanya sangat tidak memihak kepada 1MDB dan kerajaan," katanya.

Beliau berkata Goldman Sachs ditugaskan mendapatkan pinjaman RM5 bilion itu pada kadar faedah 5.9%, dengan bank pelaburan global itu mengambil komisen 10%.

"Ini bermakna, daripada RM5 bilion yang dipinjam, 1MDB akan mendapat hanya RM4.5 bilion. Goldman Sachs akan mendapat RM500 juta sebagai komisen, jumlah wang yang tersangat besar.

"Tetapi 1MDB akan membayar faedah 5.9% atas keseluruhan RM5 bilion itu. Kerana ia hanya mendapat RM4.5 bilion, kadar faedah ke atas jumlah ini akan menjadi lebih 6.6%. Goldman Sachs tidak perlu membayar faedah ke atas RM500,000 yang diterimanya sebagai komisen, " katanya.

Sebaliknya, Dr Mahathir berkata, pinjaman yang diambil atau dijamin kerajaan biasanya mempunyai faedah 3% atau kurang.

Bagaimanapun, pinjaman 1MDB adalah pada faedah hampir 7%, atau kira-kira RM350 juta setahun atau hampir RM1 juta setiap hari.

"Siapa meluluskan pinjaman yang begitu teruk itu untuk sebuah syarikat milik kerajaan? Kita ingin tahu siapa. Mesti ada dokumen yang mempunyai tandatangan pihak berkuasa yang meluluskannya. Jika tidak, seseorang perlu menjawab kebodohan ini. Atau adakah ia penyalahgunaan kuasa?

"Tetapi kelulusan akhir mesti datang daripada menteri yang bertanggungjawab. Dan menteri yang bertanggungjawabnya ialah juga yang mengetuai 1MDB,” katanya. – The Malaysian Insider/12 Jun, 2015.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH