Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Jumaat, 12 Jun 2015

Tanpa DAP, Pas Akan Hilang Undi - Pemerhati Politik



SHAH ALAM – Pemerhati politik berpendapat Pas bakal kehilangan banyak kerusi terutama di kawasan bandar dan pinggir bandar sekiranya meneruskan hasrat untuk memutuskan hubungan dengan DAP.

Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sosial, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Dr Jeniri Amir berkata, beliau yakin pengundi Cina bakal berpaling tadah dan tidak lagi menyokong Pas apabila parti itu kni dilihat sudah terkeluar daripada landasan perjuangan PR.

“Ini yang saya sebut berkali-kali. Pengundi Cina tidak akan memberi sokongan terhadap Pas kerana Pas sekarang sudah dilihat terkeluar daripada PR dan tergelincir daripada perjuangan PR. Lagipun sokongan yang diberi oleh kaum Cina selama ini terhadap Pas atas dasar Pas itu bekerjasama dengan DAP.

“Untuk apa mereka sokong parti yang nak laksana hudud dan tidak perjuangkan mereka? Mereka bakal memberikan undi kepada sebuah parti yang sesuai dengan pendirian mereka. Maksudnya, Pas bakal kehilangan beberapa kerusi yang selama ini dimenangi atas sokongan pengundi Cina,” katanya kepada Sinar Online.

Namun beliau tidak menolak kemungkinan DAP juga bakal kehilangan kerusi jika kemenangan yang diperoleh atas sokongan pengundi Melayu terutama yang bersama Pas.

“Jika kemenangan itu kemenangan marginal kerana undi Melayu, maka mereka akan juga kehilangan beberapa kerusi. Tapi saya yakin Pas paling banyak menerima kesan berbanding DAP kerana kebanyakan kerusi DAP itu di kawasan yang majoritinya Cina.

“Tanpa DAP, Pas tidak akan ke mana. Kemenangan mereka selama ini bukan kerana parti Pas tapi kerana Pas yang bekerjasama dengan PR, menggunakan nama PR,” katanya.

Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani turut senada dan menyifatkan Pas bakal berdepan kesukaran di kawasan bandar.

“Kemungkinan besar ia boleh berlaku. Kerana Pas agak kalah teruk dalam PRU13 di kawasan luar bandar yang dimenangi Umno. Di kawasan bandar mungkin pengundi tidak percaya pada Pas sekiranya berlaku perpecahan ini.

“Mereka mungkin akan mengundi BN kembali sekiranya BN berjaya pulihkan keadaan... kembali kuat. Pas mungkin boleh kuat di luar bandar. Kawasan tumpuan mungkin di Kelantan dan Terengganu. Tapi sokongan yang bukan Islam dan bukan Melayu akan agak menurun. Kawasan yang Pas boleh menang kawasan yang tumpuannya Melayu sahaja. Jika kawasan yang campuran, agak sukar untuk Pas,” katanya.

Namun katanya, DAP juga tidak terkecuali berdepan kehilangan undi daripada bukan Islam yang kecewa melihat perpecahan itu selain kehilangan sokongan daripada pengundi Islam.

“Jika Pas bertanding juga di kawasan bandar secara bersendirian, saya rasa lagi banyak masalah mereka tidak dapat menarik sokongan orang Melayu secara keseluruhan. Pada saya, jika Pas bergerak sendiri... tiada dalam PR, tiada dalam BN, Pas agak lemah sebagai sebuah parti.

“Tapi PR tanpa Pas juga tidak akan kuat. Saya rasa apabila PR berpecah kali ini, rakyat melihat PR itu bermasalah dan akan ada persepsi. Kemungkinan mereka melihat PR tidak mampu menyelesaikan masalah sendiri, bagaimana nak tadbir negara," katanya. -Sinar Harian/12/6/15




Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH