Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Rabu, 10 Jun 2015

Pelik, UMNO Gembira dengan Hasil Muktamar - Mat Sabu



Pada tahun 1981, saya dilantik menjadi exco Dewan Pemuda PAS pusat setelah tiga tahun menjadi ahli PAS.

Ia hasil cadangan Subky Latif yang menjadi setiausaha Pemuda pada waktu itu dan Mustafa Ali sebagai ketuanya.

Pada tahun 1983, saya dilantik menjadi ketua Pemuda Pulau Pinang dan terus menjadi AJK Pemuda PAS Pusat.

Dan pada 1983 juga saya menjawat jawatan sebagai Setiausaha Pemuda PAS Pusat.

Setelah beberapa penggal sebagai exco pemuda, saya dipilih sebagai Naib Ketua Pemuda PAS Pusat (waktu itu tiada timbalan) di bawah Abu Bakar Chik.

Wan Ismail (sekarang YDP Ketereh) mencabar saya jawatan Naib - saya terus dipilih sebagai Naib.

Hubungan saya dengan Wan Ismail berjalan baik bahkan selalu berceramah di pentas yang sama, sama ada di Kelantan mahupun di luar Kelantan.

Menjelang tahun 1990, saya pula mencabar Abu Bakar Chik untuk jawatan ketua Pemuda PAS Pusat. Saya tewas, saya terus bersama dengan Abu Bakar Chik dalam berbagai program sama ada ceramah, demonstrasi atau program dalaman parti.

Pada tahun 1993, saya dipilih melalui muktamar sebagai AJK Pusat setelah gagal percubaan kali pertama.

Pada tahun 1995, saya diminta oleh PAS Pusat di bawah pimpinan Ustaz Fadzil - melalui perutusan Halim Arsyad dan Datuk Hisyamuddin Yahya supaya saya melepaskan jawatan sebagai AJK Pusat kerana terlibat dalam tuduhan khalwat.

Saya akur dan melepaskan semua jawatan dalam parti.

Selepas selesai proses mahkamah, saya bertanding semula AJK Pusat dan dipilih oleh perwakilan muktamar.

Kehadiran Hassan Ali memeriahkan lagi politik PAS. Beliau bertanding naib presiden dan terus menang. Saya terima dengan hati terbuka - muktamar perlukan pemimpin popular seperti Hassan Ali.

Saya mengalami kekalahan dua kali untuk menduduki jawatan naib presiden.

Setelah menjadi naib presiden selama dua penggal sejak tahun 2003, saya cuba menawarkan diri untuk jawatan Timbalan Presiden.

Nasaruddin Mat Isa tetap dipilih sebagai timbalan presiden PAS.

Walaupun saya kurang gemar cara kepimpinan Nasaruddin, tapi beliau dipilih secara sah dan bersih melalui muktamar.

Sekali lagi saya cuba menawarkan diri sebagai calon timbalan presiden dalam muktamar pada 2011 dan disahkan menang oleh perwakilan menjadi timbalan presiden PAS. Muktamar pada tahun 2013 mengekalkan saya sebagai timbalan presiden PAS.

Sama ada Wan Ismail, Abu Bakar Chik, Nik Amar atau siapa yang biasa bertanding atau berlawan dalam muktamar, lumrah dan biasa - hubungan tetap terjalin terutamanya dalam melaksanakan keputusan dan program parti.

Perkara pelik berlaku menjelang Muktamar 2015. Hampir seluruh alat propaganda Umno/BN campur tangan dalam urusan pemilihan PAS. TV3, Utusan Malaysia, Sinar Harian boleh dibaca dan difahami mereka mahu "golongan ulama" menang.

Bahkan seminggu sebelum pemilihan, Bernama cuba memainkan peranan dan dilihat cuba memihak kepada golongan yang dikatakan "proulama".

Muktamar PAS 2015 amat pelik. Bukan soal kalah menang tetapi kepelikannya dapat dilihat. Para pemimpin tertinggi PAS sendiri memegang kertas putih (mungkin chai) semasa mengundi.

Pertama kali Umno dilihat gembira dengan keputusan muktamar.

Saya orang lama dalam parti rasa pelik bin pelik bin pelik.

Ada sesuatu akan berlaku...... - MOHAMAD SABU bekas Timbalan Presiden PAS.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH