Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Sabtu, 28 Ogos 2010

[Kemas Kini] Isu Bukan Islam masuk Masjid/Surau: Shahrizat, Lagi Biadap Jika Orang Islam Tidak Menutup Aurat


Saya sudah menulis hal ini semalam. Isu yang timbul berkaitan dengan hal ini ialah etika berpakaian ketika berada di dalam rumah ibadat orang Islam. Itu sahaja. Seperti yang ditegaskan, YB DAP itu tidak bercerita fasal politik pun di surau itu. Walaupun tidak menjadi suatu kesalahan untuk berbuat demikian, namun undang-undang manusia melarangnya.

Biasalah, orang politik seberang sana mengambil peluang dengan meng"smash" bola tanggung yang diberikan oleh orang sebelah sini. Macam-macam berita yang berkisar tentang YB DAP itu disiarkan dalam blog, portal berita, mahupun di media cetak atau di media elektronik.

Dalam UM hari ini, diberitakan Sultan Selangor murka kerana tindakan YB DAP itu. Benarkah begitu? Saya hanya berminat untuk mengulas kenyataan Ketua Wanita UMCO, Datuk Sharizat tentang isu ini. Saya petik:
Pergerakan Wanita UMNO menyifatkan tindakan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching berucap di ruang solat di sebuah surau dekat Kajang Sentral pada majlis penyampaian bantuan kepada ahli Pas baru-baru ini sebagai manifestasi kebiadaban pemimpin pembangkang itu terhadap umat Islam.

Ketuanya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, Nie Ching langsung tidak menghormati agama Islam dan kesucian institusi masjid dan surau.

"Nie Ching sepatutnya tahu bahawa menjadi ahli politik bukanlah lesen untuk memecah-belahkan perpaduan rakyat berbilang bangsa dan keharmonian negara," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Jalinan Ramadan Bersama Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Bomba dan Penyelamat di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Shahrizat mengulas tindakan Ahli Parlimen Serdang daripada DAP itu yang memasuki ruang solat surau berkenaan dalam keadaan tidak menutup aurat.

Tindakan Nie Ching itu juga mendapat bantahan daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam kerana seolah-olah tidak menghormati kemuliaan rumah ibadat...

Tindakan YB DAP itu memang bertentangan dengan hukum agama, namun menurut YB itu beliau tidak berniat berbuat demikian. Malah beliau telah "double check" tentang hal itu dengan kariah surau tersebut. Hal ini diceritakannya dalam MK semalam. Saya petik:
"...Kunjungan ke surau Al Huda, Kajang adalah satu lawatan yang mesra, (dan) ikhlas untuk berjumpa dengan penduduk di situ. Mereka menerima kehadiran saya.

"Saya tidak faham mengapa kunjungan biasa ini dipermain-mainkan," katanya ketika diminta mengulas kenyataan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang menyifatkan tindakan Teo (kiri) menyampaikan 'tazkirah' di masjid sebagai tidak wajar.
....
Sementara itu, mengulas isu kemasukannya ke dalam ruang solat utama di surau itu, Teo berkata beliau hanya memenuhi jemputan.

"Pada hari tersebut mereka menjemput saya masuk. Saya double check sama ada boleh masuk atau pun tidak.


"Saya sudah mendapat keizinan daripada pihak surau untuk masuk ke dalam surau. Muslimin dan muslimat pun, mereka menjemput saya masuk," jelasnya lagi.

Katanya, tarikh dan masa kunjungannya selepas solat Tarawih itu, juga ditentukan oleh pihak surau berkenaan.

Ditanya kenapa beliau tidak memakai tudung ketika memasuki surau, Teo yang juga timbalan ketua publisiti DAP menjelaskan:

"Saya tidak dinasihatkan oleh (pihak) surau untuk memakai tudung. Saya (pun pada mulanya) tidak menyangka saya boleh masuk surau itu.

"Pada kebiasaannya saya hanya berada di luar surau sahaja. Ini bukan kali pertama saya ke surau itu. Sebelum ini saya berada di luar," katanya yang sudah mengunjungi beberapa surau sepanjang Ramadan yang bermula 11 Ogos lalu....
Penjelasan di atas sudah memadai untuk menutup isu ini. Isu yang lebih besar dan yang perlu kita berikan perhatian ialah keengganan orang Islam menutup aurat dengan betul seperti yang ditunjukkan oleh pemimpin dan isteri pemimpin UMCO. Mereka secara jelas "biadap" terhadap Allah dan mempersendakan agama. Tiap-tipa hari mereka memperkatakan hukum dan mempolitikan perkara yang mendatangkan keuntungan kepada mereka, namun dalam masa yang sama mereka biadap dan ingkar terhadap perintah Allah. Oleh itu, sebelum berani menyentuh hal orang, cermin diri dahulu!

Saya mengalu-alukan orang bukan Islam mendekati dan mengenali agama Islam. Bagi mereka yang mahu berbuat demikian, kenalilah Islam daripada orang yang betul, jangan sesekali mengenalinya daripada orang UMCO kerana anda bukan sahaja tidak dapat memahami Islam malah anda akan membuat kesimpulan bahawa agama Islam itu sangat-sangat menyulitkan dan tidak mesra orang bukan Islam. Contoh sudah banyak, anda tentu dapat melihat dan menilainya.

* Ironinya, pemimpin dan isteri pemimpin PAS dan PKR banyak yang menutup aurat berbanding dengan isteri dan pemimpin UMCO yang seolah-olah menjadi hero dalam isu agama, tetapi "biadap" terhadap hukum Allah!

  1. org-org dr parti umNo ni mmg tak tahi n jahil ugama Islam yg mrk anuti..pd mrk Islam itu ialah solat ikut suka nak buat, nikah, mati itu shj...kmdian, ulas Islam ikut nafsu mrk...mcm mrk yg hayati Islam sepenuhnya..dsr org yg sombong pd Allah mmg gitu..setuju sgt jk org-org bkn Islam nak kenal Islam, sila tanya ulama dr PAS n bukan dr umNo, yg buat fatwa ikut perut n bwh perut mrk shj.. apa yg untun mrk, itu yg mrk kata. Apa yg merugikan mrk, mrk diam bak syaitan bisu. InsyaAllah, janji Allah ttp bnr..ulamak jahat umNo akan dibenamkan di dasar neraka krn menjauhkan lg org drpd Islam yg syumul yg menjaga kepentingan kehidupan manusia sejagat.

    gravatar Comment by Abu 'Umair @ Ahad, Ogos 29, 2010 2:10:00 PG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH